1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
786 | واحد خبر مركز | 1385/12/21 889 | چاپ

چین نخستین تلسکوپ فضایی خود را در مدار زمین قرار می‌دهد

کشور چین در ادامه برنامه‌های فضایی گسترده خود روز شنبه اعلام کرد نخستین تلسکوپ فضایی خود را به مدار زمین می‌فرستد و طرح‌های فضایی مشترکی را با روسیه و فرانسه آغاز می‌کند.
این تلسکوپ فضایی ویژه دریافت پرتوهای مجهول (اشعه ایکس) در سال 2010 به فضا پرتاب می‌شود و هم‌اکنون کار ساخت آن توسط دانشمندان چینی آغاز شده‌است. این تلسکوپ در زمان راه‌اندازی برای مطالعه سیاه‌چاله‌ها و برخی پدیدهای نجومی دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "space" ، چین در طرح کشور روسیه برای ارسال یک سفینه کاوشگر بدون سرنشین به سوی قمر "فوبوس" سیاره مریخ برای جمع‌آوری نمونه‌های خاک این سیاره، حضور خواهد داشت. کشور چین هنوز جزییات مربوط به نقش خود در این ماموریت روسی را عنوان نکرده‌است.
آژانس فضایی روسیه پیش از این اعلام کرده بود این آژانس در سال 2009 سفینه ای را به سوی قمر "فوبوس" سیاره مریخ پرتاب خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود چین کاوشگر کوچکی را به همراه این سفینه روسی به فضا بفرستد و با کمک آن به مطالعه سیاره مریخ بپردازد.
برنامه فضایی چین پس از ارسال نخستین فضانورد این کشور به مدار زمین در سال 2003 به شکل ناگهانی شتاب گرفت. آمریکا و روسیه تنها کشورهایی هستند که پیش از چین موفق به ارسال انسان به خارج از جو زمین شده‌اند.
چین از آن زمان یک سفینه سرنشین‌دار دیگر را نیز به مدار زمین ارسال کرده‌است و در سال 2008 نیز سومین سفینه سرنشین‌دار خود را به مدار زمین ارسال خواهد کرد. این کشور به علاوه در سال جاری سفینه‌ای را برای مطالعه کره ماه به مدار این قمر می‌فرستد.
چین و روسیه با همکاری یکدیگر سفینه‌ای به نام "کاوشگر کوچک فورانهای خورشیدی" را در سال 2011 برای مطالعه فعالیتهای خورشیدی به فضا خواهند فرستاد.
برنامه‌های فضایی جدید از سوی کمیسیون علوم، فناوری و صنعت در دفاع ملی کشور چین اعلام شده‌اند. این کمیسیون در گزارش جدید خود اعلام کرده‌است کشور چین از نوآوری در علوم فضایی برای خدمت بهتر به اقتصاد و امنیت خود و همچنین تبدیل شدن چین به یک کشور نوآور و پیشرفته، استفاده خواهد کرد.
رخداد نجومی امروز