1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
776 | واحد خبر مركز | 1385/12/15 1432 | چاپ

آسمان قم مناسبترین محیط برای رصد ستارگان

سرپرست بخش غیرحرفه‌ای مرکز مطالعات وپژوهش‌های فلکی - نجومی قم گفت :
آسمان قم یکی از بهترین آسمان‌ها برای رصد ستارگان وسیارات است و این امر درمطالعات مکان یابی برای احداث رصدخانه ملی ایران به اثبات رسیده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى ، حجت‌الاسلام "سید رضا اصفهانی" روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه ارتفاعات استان قم ، بهترین موقعیت توپوگرافی را برای این کار دارد ، افزود : متاسفانه تاکنون زیبایی آسمان شب‌های قم به خاطر عدم توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این امر برای اخترشناسان و گردشگران ناشناخته مانده است.
وی عدم معرفی آسمان قم از لحاظ ستاره شناسی ونبود تجهیزات لازم برای رصد ستارگان را از دلایل عمده ناشناخته ماندن ویژگی منحصر به فرد این آسمان در شب دانست.
اصفهانی با بیان اینکه مسوولان با هزینه‌ایی درحدود 4 میلیون ریال می‌توانند رصدخانه‌های سیار در بوستان‌های قم ایجاد کنند، افزود: با توجه به اسکان زایران در اطراف حرم حضرت معصومه (س) وبوستان‌های داخل شهر با راه اندازی این رصدخانه‌ها می‌توانیم آسمان صاف و مناسب قم را به‌مردم کشور معرفی کنیم.
وی گفت : بزودی مرکز مطالعات وپژوهش‌های فلکی - نجومی قم برای پژوهش اخترشناسان استان و استفاده سایر ستاره شناسان کشور ازآسمان قم رصدخانه ای را در روستای فردو شهرستان قم تاسیس خواهد کرد.
اصفهانی گفت: این مرکز در مقاطع مختلف که وقایع نجومی انجام می‌شود، برنامه‌های نجومی دارد و در بامداد امروز نیز اخترشناسان غیرحرفه‌ای با حضور در این مرکز علاوه بر رصد خسوف توانستند سیاره‌های زحل و مشتری و اختفا یکی از ستاره‌های صورت فلکی راه شیری را در پشت ماه رصد کنند.
یکی از مدرسان این مرکز نیز با بیان اینکه خورشید تنها منبع نور در منظومه شمسی است، گفت: زمین وماه سایه‌ای نسبت به خورشید ایجاد می‌کنند که ما بر روی زمین این پدیده را به صورت خسوف می‌بینیم.
"مهدی پیوندزنی" افزود: در طول یک سال حداکثر هفت خسوف (ماه گرفتگی) وسه کسوف )خورشیدگرفتگی) بر روی کره زمین قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه استان قم دارای گروه‌های نجومی متعددی است، اظهار داشت: متاسفانه امکانات رصدخانه‌ای این استان نسبت به سایر استان ها محدود تر است وستاره شناسان قم به حمایت مسوولان جهت تجهیز رصدخانه ها نیازمند هستند .
پیوندزنی یکی از مشکلات اخترشناسان را عدم امنیت مناطق رصدی دانست و گفت: روستای حارث آباد در 185 کیلومتری جنوب اصفهان یکی از بهترین مناطق رصدی است اما به علت ترانزیت قاچاق، ستاره شناسان هنگام شب در بیابان‌های این منطقه برای رصد امنیت ندارند.
وی برای تجهیز رصدخانه‌های کشور به تلسکوپ ودوربین‌های دوچشمی از مسوولان خواست تا مشکلات واردات این وسایل به کشور را برطرف کنند.
درحال حاضر 14 مرکز غیرحرفه‌ای در زمینه ستاره شناسی در استان قم فعالیت می‌کنند.
رخداد نجومی امروز