1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
764 | واحد خبر مركز | 1385/12/08 1440 | چاپ

آغاز مطالعه انرژی تاریک در قطب جنوب با تلسکوپ SPT

تلسکوپ جدید نصب شده در قطب جنوب به نام "اس‌پی‌تی" نخستین مشاهدات خود را برای حل یکی از پیچیده‌ترین معماهای نجوم، "انرژی تاریک"، آغاز کرد.
هدف تلسکوپ "اس‌پی‌تی" شناسایی طبیعت نوعی انرژی است که بر اساس برخی نظریه‌ها در تمامی جهان هستی وجود دارد و با سرعتی که مدام در حال افزایش است، ابعاد جهان را گسترش می‌دهد.
تصاویر این تلسکوپ با تصاویر تلسکوپهای معمولی بسیار متفاوت است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " uchicago.edu" ، "اس‌پی‌تی" از شرایط جوی سرد و خشک قطب جنوب برای شناسایی پرتوهای رادیویی موسوم به "زمینه مایکروویو کیهانی" (CMB) استفاده می‌کند که دانشمندان عقیده دارند این امواج پس از انفجار بزرگ موسوم به "بیگ بنگ" در جهان منتشر شده‌اند.
پرتوهای "سی‌ام‌بی" از لحاظ طیف موجی، بین امواج حرارتی و امواج رادیویی قرار می‌گیرند و از لحاظ فیزیکی شامل امواج ظریفی از تغییرات دما و چگالی هستند. امواج ظریف مذکور در حقیقت اساس پیدایش کهکشانهایی هستند که امروزه توسط ستاره‌شناسان در فضا قابل مشاهده‌اند.
پیش از این امواج "سی‌ام‌بی" توسط تلسکوپ WMAP با دقت بسیار بالایی ثبت شده بودند و به کمک همان مطالعات عمر جهان 13 میلیارد و 700 میلیون سال تخمین زده شده بود و هم‌اکنون دانشمندان تلاش می‌کنند با استفاده از تلسکوپ "اس‌پی‌تی" به جزییات بیشتری راجع به این امواج دست یابند.
هدف تلسکوپ "اس‌پی‌تی"، ثبت تغییرات کوچک "زمینه مایکروویو کیهانی" برای تعیین این مطلب است که آیا "انرژی تاریک" در چند میلیارد سال اخیر با مقاومت کردن در برابر انرژی جاذبه، بر پیدایش کهکشانهای جدید تاثیر داشته است یا خیر.
به گفته "استفن مییر" ستاره‌شناس دانشگاه شیکاگو، تلسکوپ جدید "اس‌پی‌تی" در قطب جنوب به محققان اجازه می‌دهد تصاویری از جهانی هستی در زمانی که جهان تنها 400 هزار سال عمر داشت، تهیه کنند. در آن زمان هنوز هیچ کهکشان و ستاره‌ای شکل نگرفته بود. وی افزود: اگر انرژی تاریک به راستی بر چگونگی گسترش جهان تاثیر گذاشته باشد، باید بتوان نشانه‌هایی از این تاثیر را در تاریخ بسیار قدیمی کیهان مشاهده کرد.
هم‌اکنون دو نظریه اصلی در زمینه "انرژی تاریک" وجود دارد. نظریه اول بیان می‌کند که "انرژی تاریک" در حقیقت همان "ثابت کیهانی" معرفی شده توسط "آلبرت اینشتین" است.
انیشتین "ثابت کیهانی" را در نظریه نسبیت عمومی خود به کار برد تا بتواند جهانی پایدار را به تصویر بکشد. اگر ایده "اینشتین" درست بوده باشد، ستاره‌شناسان باید به نشانه‌هایی دست یابند که نقش "انرژی تاریک" در جهان در 5 میلیارد سال قبل بسیار کمتر از این انژری اسرارآمیز در زمان حال بوده‌است.
در نظریه دوم، "انرژی تاریک" در حقیقت نیرویی خوانده می‌شود که با تغییرات زمان و مکان خود تغییر می‌کند و برخی دیگر از دانشمندان حتی مطرح کرده‌اند که "انرژی تاریک" اصلا وجود ندارد و انرژی جاذبه خود در مقیاسهای بسیار بالای جهان هستی دچار تغییراتی می‌شود که آن تغییرات به اشتباه اثر "انرژی تاریک" فرض شده‌اند.
هم‌اکنون دانشمندان قصد دارند توسط تلسکوپ 19.2 میلیون دلاری "اس‌پی‌تی" که بیشتر هزینه آن توسط بنیاد ملی علوم آمریکا تامین شده، با بررسی امواج موسوم به "زمینه مایکروویو کیهانی" معمای "انرژی تاریک" را حل کنند.
رخداد نجومی امروز