1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
752 | واحد خبر مركز | 1385/12/06 1167 | چاپ

اروپا، بهترین گزینه برای جست و جوی حیات در منظومه شمسی

دانشمندان امیدوارند ناسا در برنامه های بعدی خود کاوشگری را راهی "اروپا" (قمر مشتری) کند زیرا این قمر یکی از بهترین گزینه‌ها برای جست و جوی حیات در منظومه شمسی است .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "berkeley.edu" ، پرفسور Ronald Greeley و دیگر محققان دانشگاه آریزونا می گویند ، ناسا در ماموریت بعدی خود به سیارات خارجی منظومه شمسی باید کاوشگری را به سوی "اروپا"(قمر معروف مشتری) بفرستد زیرا این قمر از بهترین گزینه های جست‌وجوی حیات در منظومه شمسی محسوب می‌شود.
به اعتقاد محققان، تمام شرایط برای وجود و شکل گیری حیات در اروپا وجود دارد از جمله منبع انرژی، ارگانیسم های شیمیایی و از همه مهمتر آب مایع.
هنگامی که فضاپیمای گالیله ناسا از کنار این قمر عبورکرد، آشکار کرد که سطح این قمر به وسیله یک لایه نازک از یخ پوشیده شده است.
هم اکنون دانشمندان فکر می کنند که در زیر این لایه نازک یخی اقیانوسی از آب مایع وجود داشته باشد و وجود این آب مایع احتمال وجود حیات در این سیاره را افزایش می دهد.
اروپا به دور مشتری در گردش است و نیروی گرانش مشتری باعث ایجاد جزر و مد در این قمر می شود.
اقیانوسی که در زیر لایه یخی قرار دارد هر روز بالا و پایین می رود و اگر فضاپیمایی به ارتفاع سنج دقیق مجهز باشد می تواند این تغییرات را اندازه گیری کند.
این کار به دانشمندان امکان می دهد تا قطر لایه یخی سطح این قمر را اندازه بگیرند و متناسب با آن کاوشگری بسازند تا بتواند با سوراخ کردن این لایه، در آب های سرد این قمر به جست و جوی حیات بپردازد.
رخداد نجومی امروز