1403/06/30 - 16 ربیع الاول 1446 - 2024/09/20
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
745 | واحد خبر مركز | 1385/11/28 1150 | چاپ

یک قمر کیوان سبب درخشان شدن قمرهای دیگر سیاره

تحقیقات جدید ستاره‌شناسان نشان می‌دهد مواد یخی منتشر شده از دهانه‌های موجود روی قمر "انکلادوس" (Enceladus) "کیوان"، روی سطح سایر قمرهای این سیاره نشسته و سبب درخشان شدن آنها می‌شود.
مشاهدات تلسکوپ فضایی "هابل" از سیاره عظیم "کیوان" نشان می‌دهد بخش اعظم یکی از حلقه‌های زیبای موجود حول این سیاره از جنس گاز و غبار موسوم به حلقه E از مواد یخی منتشر شده توسط قمر "انکلادوس" بوجود آمده‌است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "hubblesite"، این ذرات یخی به مرور روی سطح سایر قمرهای این سیاره که در نزدیکی حلقه "یی" حول "کیوان" می‌چرخند نشسته و به شکلی پوششی از مواد براق روی سطح آنها را می‌پوشانند و سبب درخشان شدن آنها می‌شوند.
محققان دانشگاه "ویرجینیا" در آمریکا در مطالعه‌ای جدید میزان درخشش قمرهای سیاره "کیوان" را اندازه‌گیری کردند. نتایج این بررسی نشان داد تمامی قمرهایی که در نزدیکی حلقه "یی" حول سیاره "کیوان" می‌چرخند، یعنی قمرهای "تثیس" (tethys) ، "میماس" (mimas) ، "دیون" (dione) و "رئا" (rhea) به دلیل آغشته شدن با مواد یخی مربوط به قمر "انکلادوس" درخشش زیادی دارند.
قمر "انکلادوس" خود با قطر 500 کیلومتر، به نسبت قمر کوچکی محسوب می‌شود. برخی منجمین عقیده دارند در زیر پوسته این قمر منابع آب مایع موجود است که آب آنها همانند آبفشانهای یخی از دهانه‌های موجود در سطح قمر در فضا منتشر می‌شود.
یکی از این فورانهای یخی در قطب جنوب قمر "انکلادوس" پیش از این توسط سفینه "کاسینی" تصویربرداری شده‌است. سفینه بدون سرنشین و 3.2 میلیارد دلاری "کاسینی" در ژوییه سال 2004 و پس از سفری هفت ساله وارد مدار این سیاره شد و از آن تاریخ به مطالعه حلقه‌های حول سیاره "کیوان" و قمرهای این سیاره مشغول است.
رخداد نجومی امروز