1403/07/15 - 2 ربيع الآخر 1446 - 2024/10/06
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
737 | واحد خبر مركز | 1385/11/26 1423 | چاپ

گزارش سفر یکروزه رئیس سازمان فضایی ایران به قم

رئیس سازمان فضایی ایران به همراه معاونان این سازمان در طی سفر یک روزه به قم از مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی - نجومی دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی بازدید کردند.
وی در نشست مشترک با مدیران مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی - نجومی با تأکید بر ضرورت آشنایی دانشمندان غربی با آرا و نظرات اندیشمندان مسلمان گفت: متأسفانه نسلی که امروز سردمدار تکنولوژی است با نظرات فرهیختگان مسلمان کاملا بیگانه است که باید با انسجام و هماهنگی سازمان‌های مربوطه این مسئله را حل کنیم.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى ، مهندس احمد طالب‌زاده نظرات فارابی را در زمینه هوا و فضا و نجوم، قوی و قابل استناد عنوان کرد و افزود: نجوم و علوم فضایی متعلق به ایرانیان و مسلمانان است و در معتبرترین مراکز علمی دنیا حضور ایرانیان کاملا برجسته می‌باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ادامه اظهار داشت: مسلمین نخستین کسانی هستند که در زمینه نجوم به صورت جدی تحقیق و پژوهش کرده‌اند و با سایر ادیان فاصله بسیار زیادی داشته و از آنها جلوتریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود رشد و پیشرفت کشور در حوزه فناوری هوا و فضا را رو به بهبودی ارزیابی کرد و گفت: از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خوبی برخوردار هستیم و بر اساس گزارش‌های سازمان ملل منابع انسانی کشور از حد استاندارد هم بالاتر است.
بر پایه این گزارش در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا اصفهانی، ضمن تشریح فعالیت‌های مرکز مطالعات نجومی خاطرنشان کرد: این مرکز با در اختیار داشتن سه نیروی دکترا و شش نیروی کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور متوسط در هر ماه 1200 نفر ساعت فعالیت دارد.
سرپرست بخش غیرحرفه‌ای مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی - نجومی در ادامه افزود: در طول دهه گذشته این مرکز برای 200 نفر آموزش‌های تخصصی در شاخه‌های مختلف نجومی برگزار کرده و بیش از 2000 نفر نیز در بخش غیرحرفه‌ای آموزش دیده‌اند، تولید نرم‌افزار چند رسانه‌ای «نجوم اسلامی» و همکاری با وزارت علوم در ساخت رصدخانه ملی ایران از جمله فعالیت‌های این مرکز است.


مهندس احمد طالب‌زاده در ادامه با حضور در دبیرستان باقریه یک واقع در یکی از محروم ترین مناطق شهر قم در جمع دانش آموزان این مدرسه به سخنرانی پرداخت .وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان فضایی ایران گفت: کشور وضعیت مناسبی به لحاظ تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد و بیشتر نیازهای صنعت هوا فضای کشور در داخل طراحی و تولید می‌شود.
دبیر شورای فضایی کشور، سرمایه‌گذاری در زمینه هوا فضا را در پیشرفت آینده کشور بسیار مؤثر و مهم دانست و اظهار داشت: تجربه ملت‌های دیگر نشان می‌دهد که با وجود محرومیت در قسمت‌هایی از کشور از توجه به این اصل تأثیرگذار در توسعه نباید غافل شد.
در پایان این سفر دبیر شورای عالی فضایی به همراه مدیران ارشد مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی با آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند.
آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی کشور تأکید کردند و افزودند: در گذشته بیشتر نام آوران شرق، از افغانستان برمی‌خاستند، ولی اکنون افغانستان به ویرانه‌ای تبدیل شده است اگر مسئولان کشور ما نیز غفلت و بی‌توجهی کنند به سرنوشت افغانستان دچار می‌شویم.
ایشان با بیان اینکه همه علوم منشأ خدایی دارند افزودند، علومی مانند فقه و اصول را خداوند بوسیله نقل و سخن و علومی مانند فیزیک و طب را بوسیله عقل به انسان داده است و اینکه گفته می‌شود، شیمی و فیزیک اسلامی و غیر اسلامی دارد به دلیل آن است که به ماهیت اصلی آنها پی برده نشده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرشان کردند: برای آشنا کردن نسل جوان با افتخارات و دستاوردهای فرهیختگان مسلمان، باید تاریخ و سابقه پایه‌گذاری تمامی علوم در ابتدای کتاب‌های درسی گنجانده شود تا جوان بداند پیشینه تمامی پیشرفت‌های امروز به مسلمانان وابسته است.
ایشان یادآور شدند: برخی سئوالات در ترازوی علوم جزئی نمی‌گنجد، مانند سئوال از اصل آفرینش که در قلم و هیچ یک از علوم دانشگاهی نیست به همین دلیل باید علوم را شناخته و در همان محدوده سخن بگوییم.
رخداد نجومی امروز