1403/06/18 - 4 ربیع الاول 1446 - 2024/09/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6982 | نجوم در گذر زمان | 1403/04/12 87 | چاپ

به دنبال کسوف ۹ تیر خسوف روی می‌دهد.

-----------------------
    ۱۲  تیر  ۱۳۳۳
-----------------------
مدت خسوف دو ساعت و نیم و شروع آن دو ساعت و چهل دقیقه بعد از نیمه شب است.
در اوایل دی ماه آینده کسوف دیگری در دنیا روی خواهد داد.
در سال آینده نیز دو کسوف روی می‌دهد که هیچ کدام در ایران مشاهده نمی‌گردد.


 کسوف روز نهم تیر ماه واقع شد و خاتمه یافت و اکنون باید در انتظار خسوف آن بود.
به قرار اظهار دانشمندان معمولاً پس از هر کسوف یک خسوف نیز به فاصلۀ دو هفته روی می‌دهد و کرۀ ماه برای مدت کوتاهی در زیر سایۀ کرۀ زمین از دریافت نور خورشید محروم می‌گردد و در تاریکی فرو می‌رود.
به قراری که آقای دکتر هایدن رئیس هیئت دانشمندان آمریکایی به خبرنگار ما اظهار داشته است خسوف آینده در تاریخ ۱۶ ماه ژوئیه مطابق با شب جمعه بیست و پنجم تیر ماه جاری واقع خواهد شد و تقریباً دو ساعت و نیم طول خواهد کشید. ابتدای وقوع کسوف دو ساعت و چهل دقیقه بعد از نیمه شب و انتهای آن پنج ساعت و یک دقیقه از نیمه شب گذشته می‌باشد.خسوف مزبور در نواحی جنوبی و جنوب شرقی آسیا به خوبی مشاهده خواهد شد و به طرف استرالیا و اقیانوس هند پیش خواهد رفت. به طوری‌که خوانندگان اطلاع دارند خسوف در صورتی روی خواهد داد که کرۀ زمین بین خورشید و ماه قرار گیرد و از رسیدن نور خورشید به ماه جلوگیری کند.
این وضع معمولاً برعکس کسوف در اواسط ماه‌های قمری اتفاق می‌افتد و خسوف آینده نیز در پانزدهم ماه ذیقعده روی می‌دهد.دفعات وقوع خسوف خیلی کمتر از کسوف بوده و معمولاً تعداد کسوف سه برابر خسوف می‌باشد و و به قرار اظهار آقای دکتر ریاضی از مجمع ۷۵ کسوف که در مدت ۱۸ سال روی می‌دهد ۴۶ تای آن کسوف و ۲۹ تای دیگر خسوف است.
کسوف آینده
آقای دکتر هایدن دربارۀ کسوف اظهار داشته که روز بیست و پنجم ماه دسامبر ۱۹۵۴ مطابق با چهارم دی ماه سال جاری کسوف جزئی روی خواهد داد و این کسوف در بنادر فلوت و اليزابت از بنادر آفریقا و همچنین در قسمتی از جزایر مالزی مشاهده خواهد شد و مدت آن نیز فقط هفت دقیقه خواهد بود.
دو کسوف دیگر
طبق محاسبۀ آقای دکتر عباس ریاضی در سال ۱۳۳۴ دو کسوف روی خواهد داد، یکی در روز دوشنبه بیست و نهم خرداد ماه مطابق با بیست و نهم شوال و بیستم ماه ژوئن ۱۹۵۵ که از نقطه‌ای به طول پنجاه و چهار درجه و پنجاه و سه دقیقۀ شرقی و عرض سه درجه و چهل و دو دقیقۀ جنوبی در ساعت پنج و بیست و پنج دقیقۀ بعد از ظهر به وقت تهران شروع می‌شود و در نقطه‌ای به طول یکصد و هفتاد و شش درجه و چهل و چهار دقیقه شرقی و عرض دوازده و سی و چهار دقیقۀ جنوبی خاتمه می‌یابد دیگری حلقة النور است که در روز چهارشنبه بیست و دوم آذرماه ۱۳۳۴ از نقطه‌ای به طول نوزده درجه و بیست و هفت دقیقه طول شرقی و عرض بیست درجه و پنجاه و نه دقیقۀ شمالی شروع و در نقطه‌ای به طول یکصد و بیست و چهار درجه و پنجاه و یک دقیقۀ شرقی و عرض بیست و چهار درجه و پنجاه دقیقۀ شمالی خاتمه خواهد یافت. 
حلقة‌النور موقعی اتفاق می‌افتد که ماه به خورشید نزديک بوده و نتواند کاملاً جلوی خورشید را بگیرد و در این حالت قرص خورشید از اطراف ماه نمایان خواهد بود و تشكيل يک حلقۀ نورانی خواهد داد. باید دانست که کسوف‌های مذکور در ایران مشاهده نخواهند شد.
روزنامه اطلاعات، ۱۲ تیر ۱۳۳۳، ص ۱ و ۶.
----------------------------------------------
تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

رخداد نجومی امروز