1403/06/18 - 4 ربیع الاول 1446 - 2024/09/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6962 | نجوم در گذر زمان | 1403/04/02 73 | چاپ

جریان فعالیت برای مشاهده کسوف نهم تیر ماه

-----------------------
    ۲  تیر  ۱۳۳۳
----------------------

جریان فعالیت برای مشاهده کسوف نهم تیر ماه مرتباً در دنیا منتشر می‌شود.
اخیراً یک ستاره در فاصلۀ بیست میلیون سال نوری با زمین منفجر شده و اثر آن به وسیلۀ دستگاه‌های نجومی ثبت گردیده است.
دکتر ریاضی شایعۀ مربوط به عدم وقوع کسوف در روز نهم تیر ماه را تکذیب می‌کند.
هنگام کسوف ستارۀ مشتری به صورت یک ستارۀ روشن در آسمان مشاهده خواهد شد.
روزنامه اطلاعات، ۲ تیر ۱۳۳۳، ص ۸

 

 

 

امروز آقای دکتر عباس ریاضی استاد دانشگاه و نمایندۀ دانشگاه تهران در هیئت مطالعۀ کسوف روز نهم تیرماه دربارۀ شایعات مربوط به عدم وقوع کسوف در ایران اظهار داشت:
در موقع تنظیم تقویم سال ۱۳۳۳ که در مهرماه سال گذشته استخراج گردید و در جراید نیز به چاپ رسید وقوع کسوف در روز ۹ تیر ماه پیش بینی شده و کسانی که در این مورد تردید دارند می‌توانند به اينجانب مراجعه کنند تا كليۀ محاسبات مربوط به این امر را که با استفاده از روش‌ها و آخرین جداول نجومی به دست آمده در اختیار آنان بگذارم و توضیحات لازم را بدهم.
شروع به نصب دستگاه‌ها
عملیات و اقدامات برای نصب دستگاه‌های نجومی و فنی در تپۀ کفشگیری با سرعت پیش می‌رود و به طوری‌که دیروز اطلاع دادیم مقدمات لازم از هر حیث فراهم گردیده و از امروز اقدام به نصب دوربین‌های نجومی گردید.
نصب و میزان کردن این دوربین‌ها و وسایل نجومی چند روز طول خواهد کشید زیرا بایستی دوربین کاملاً بر روی نصف النهار محل در تپه کفشگیری قرار گیرد تا بتواند شروع و ختم کسوف کامل را در گرگان اعلام کند.
وسایل فنی و موتورهای برق که به تپۀ کفشگیری برده شده بیشتر برای آنست که برای دوربین‌های نجومی از برق آن‌ها استفاده شود زیرا این وسایل عموماً با برق کار می‌کنند و به طور خودکار آغاز و ختم کسوف كلى را به وسيلۀ زنگ اطلاع داده از جریان کسوف عکسبرداری می‌نمایند.
يک امر مهم
به طوری‌که به اطلاع خوانندگان رسیده است در محافل علمی و نجومی جهان برای کسوف کلی که روز نهم تیرماه واقع می‌شود اهمیت فراوان قائل هستند و اعزام هیئتی از دانشمندان دانشگاه‌های مختلف کشور آمریکا به نقاط مختلف جهان و از آن جمله ایران نیز اهمیت این موضوع را ثابت می‌کند. همچنین این روزها ستون‌های مخصوص مطالب علمی جراید مهم دنيا اختصاص به بحث در اطراف کسوف نهم تیر ماه دارد و فعالیت‌هایی که برای مطالعه در جریان این کسوف در نقاط مختلف دنیا می‌شود در جراید مزبور منعکس می‌گردد. در ایران نیز که یکی از چهار نقطۀ مهم از نظر وقوع کسوف کلی می‌باشد فعالیت‎هایی می‌شود که مرتباً جریان آن به وسیلۀ خبرنگاران ما در تهران و گرگان در روزنامۀ اطلاعات به نظر خوانندگان می‌رسد. 
نمایندگان خبرگزاری‌های مهم دنیا در ایران هم برای اطلاع مردم جهان از اقداماتی که در ایران به عمل می‌آید همه روزه مطالب مربوط به كسوف را کسب نموده به مراکز خود مخابره می‌نمایند.
روشن‌ترین ستاره در موقع كسوف
خبرنگار ما در گرگان از قول آقای دکتر هاينيک دانشمند آمریکائی گزارش داده است که هنگام وقوع كسوف ستارۀ مشتری روشن‌ترین ستارۀ آسمان خواهد بود و کسانی که مایل باشند می‌توانند در گوشۀ جنوب شرقی آسمان آن را مشاهده کنند. ستارۀ مشتری در شب نیز روشن‌ترین ستارۀ در آسمان می‌باشد و در موقع کسوف هم به خوبی دیده خواهد شد. 
ثبت وقایع سماوی
دستگاه‌های نجومی که در تپۀ کفشگیری نصب می‌شود هنگام عکسبرداری از جریان کسوف از وقایع آسمانی نیز که در همان وقت اتفاق می‌افتد عکس خواهد گرفت. این دستگاه‌ها خیلی قوی بوده و از فواصل بسیار زیاد عکس برداری می‌کنند و به طوری‌که آقای دکتر «رسلت ماک» به خبرنگار ما اظهار داشته است اخیراً دانشمندان آمریکایی موفق شده‌اند در فاصلۀ بیست میلیون سال نور اثر انفجار يک سياره را با دستگاه‌های نجومی ثبت کنند. این سیاره هنگام انفجار نور شدیدی ایجاد کرده به طوری که نور آن به روی فیلم‌های نجومی منعکس گردیده است.

روزنامه اطلاعات، ۲ تیر ۱۳۳۳، ص ۸.
----------------------------------------------
تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.
 

رخداد نجومی امروز