1403/05/06 - 20 محرم 1446 - 2024/07/27
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6933 | نجوم در گذر زمان | 1403/02/18 113 | چاپ

هزارمین عکس از قمر مصنوعی برداشته شد

 

-----------------------
 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۹
-----------------------

در رصدخانه شیراز 
هزارمین عکس از قمر مصنوعی برداشته شد.
اولین عکس از اسپوتنیک شوروی و هزارمین عکس از وانگارد دوم آمریکا گرفته شد.
دو روز قبل به مناسبت هزارمین عکسی که از اقمار مصنوعی توسط رصدخانۀ شیراز گرفته شده است، مجلس جشنی در محل رصدخانه برگزارشد. در این مراسم فرماندار شیراز، فرمانده لشکر و جمعی از رؤسای ادارات و اساتید دانشگاه حضور داشتند.
ابتدا آقای دکتر وايت متصدی آمریکایی رصدخانه و سپس آقای حسام توکلیان متصدی ایرانی رصدخانۀ شیراز بیاناتی پیرامون موفقیت‌هایی که تاکنون نصیب رصدخانه شیراز شده است ایراد نمودند و آقای توکلیان گفت:
رصدخانه شیراز وابسته به دانشگاه تهران می‌باشد و امروز خوش‌وقتیم که جشن هزارمین عکسبرداری از اقمار مصنوعی در محل رصدخانه برگزار می‌شود. در پایان فرماندار شیراز نیز نطقی ایراد کرد و گفت:
تأسیس این‌گونه مؤسسات علمی باعث افتخار و سربلندی ملت و مملکت ایران است.
عکسبرداری از اسپوتنيک شوروی 
رصدخانه شیراز در حدود دو سال قبل بنا شد و تلسكوپ آن اولین عکس خود را در بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۳۷ از آسمان ایران گرفت و دو شب بعد نیز اولین عکس را از سومین اسپوتنيک شوروی برداشت. 
این دستگاه سپس عکس‌های دیگری نیز گرفت ولی مانند یازده ایستگاه دیگر که مربوط به مؤسسه اسمیت سونین که در تمام اطراف دنیا پخش است دچار اشکالات فراوان در پیدا کردن اقمار مصنوعی شده به طوری‌که در مدت سه ماه فقط موفق به سیزده عکسبرداری از ماه‌های مصنوعی شد.
اما از اردیبهشت سال ۱۳۳۸ ماهانه سی عکس و اکنون به طور متوسط هر ماه بیشتر از ۱۴۰ عکس موفقیت آمیز برداشته می‌شود. 
این رصدخانه در دو سال اول زندگی خود نقش مهمی را ایفا کرد
به زودی مطالعات دقیق از حرکت اقمار، دانشمندان ژئوفيزيک را قادر خواهد ساخت که فاصله روی اقیانوس‌هارا با دقت بسیار بیشتر از آنچه اکنون ممکن است اندازه بگیرند.
هزارمین عکس
در روز بیست و هشتم فروردین سال ۳۹ یکی از تیم‌های رصدخانه شیراز موفق شد که هزارمین عکس از اقمار مصنوعی را بردارد. این عکسبرداری از وانگارد دوم آمریکا در حال عبور از مقابل ستاره‌های رصد انجام شد.
روزنامه اطلاعات، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۹، ص ۲۰
--------------------------------------------------
تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.
 

رخداد نجومی امروز