1403/04/13 - 26 ذي الحجة 1445 - 2024/07/03
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6907 | اطلاعات نجومی | 1402/12/25 362 | چاپ

قطب‌نمای آسمان (1)

تا حالا به این موضوع فکر کردید که اگر احیاناً توی جنگل، بیابون، کوه یا هر طبیعت دیگه‌ای گم شدید، یا اصلاً بنابر هر دلیلی نیاز به جهت‌یابی داشتید، باید چی‌کار کنید؟
فرض کنید گوشی‌تون خاموش شده یا در دسترستون نیست و قطب‌نمایی هم ندارید. در این مواقع، احتمالاً تنها چیزی که همیشه در دسترستونه، آسمونه!  کافیه راه درست جهت‌یابی به‌وسیلۀ اون رو بلد باشید.

قصد دارم توی چند مطلب جداگونه، براتون درمورد راه‌های جهت‌یابی بگم. این‌ها رو به خاطر بسپرید، برای روز مبادا.

١- هلال ماه زیبا، حلّال مشکل‌ها
اگر هلال ماه رو توی آسمونتون می‌تونید ببینید، مشکل رو حل‌شده بدونید!
در این نوع جهت‌یابی، لازمه اول بدونید در نیمۀ اول ماه هستید، یا در نیمۀ دوم. اگر هم این امکان براتون مهیا نبود، می‌تونید از خود هلال ماه کمک بگیرید؛ به این صورت که دو سر هلال ماه رو با خطی فرضی به هم وصل می‌کنید و تا نزدیکی افق یا کمی بیشتر از خود ماه، ادامه می‌دید. اگر شکل به‌دست‌اومده شبیه حرف p بود، در نیمۀ اول ماه هستیم؛ اما اگر شکلش شبیه حرف q بود، در نیمۀ دوم ماه قرار داریم.
حالا می‌تونیم جهت‌یابی رو شروع کنیم. در نیمۀ اول ماه، قوسی که برآمدگی هلال ماه رو می‌سازه، جهت غرب رو نشون می‌ده و در نیمۀ دوم ماه، قوس برآمدگیِ هلال جهت شرق رو نشون می‌ده.

این رو هم به خاطر داشته باشید که چهار جهت اصلی بر همدیگه عمودند و هرکدوم رو که پیدا کنید، بقیه مشخص می‌شه. مثلاً اگر سمت شرق رو پیدا کردید، کافیه رو بهش وایستید؛ اون وقت مغرب پشت‌سر، سمت راست جنوب و سمت چپ شمال هست.

به‌زودی منتظر قسمت دوم «قطب‌نمای آسمان» باشید!

--------------------------------------------

نویسنده: نرگس‌سادات آل‌ایوب
ویراستار: محمدمهدی موسوی

 

رخداد نجومی امروز