1403/07/27 - 14 ربيع الآخر 1446 - 2024/10/18
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6698 | نجوم در گذر زمان | 1402/05/23 400 | چاپ

نهضت جدید برای اصلاح تقویم

در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

 

--------------

23 مرداد 1314

-------------

موافق مندرجات مطبوعاتی که در این دو هفته اخیر به اداره رسیده در نیمۀ قرن گذشته چندین نفر از اشخاص مهم آمریکا و انگلستان نواقص تقویم معمولی فرنگی را حس کرده، برای اصلاح و عوض کردن آن به يک سيستم جديدى مشغول اقدامات و تبلیغات مهم شده‌اند. نهضت مذکور که ابتداء در سال ۱۸۹۱ به وسیله «موزز کاتس ورث » شروع شده و بعد از مشاراليه خانمش دنبال آن را گرفته در سنوات اخیره مورد توجه عده‌ای از رجال مهم مملكتين مذكور شده تا به حدی که اخیراً «ژورژابستن » مدیر و صاحب کارخانه ماشین‌های عکاسی «كوداک» نیز بدین عقیده گردیده و برای پیشرفت این عقیده دست فتوت خویش را باز گذارده است. 
طرفداران این عقیده که در مملکت انگلستان و آمریکا عده‌ای را با خود همراه کرده و در طبقات تجار و شركت‌ها، در ردیف ارباب علم و صنعت رخنه نموده و پاره‌ای از ایشان را متفق عقائد خود ساخته‌اند مشغول تبلیغ در اطراف جهان شده و از همین روی اوراق مطبوعه‌ای که حاوی و مشتمل از استشهادات و كسب عقائد اشخاص مهم اروپا راجع به تغییر تقویم می‌باشد چنین اعتقاد دارند و از روی فرضیات خویش چنین حساب سازی می‌کنند که تقویم فرنگی معمولی معایب زیادی دارا است و چنانچه اصلاح شود در امر تجارت تحقیقات علمی در قسمت تعلیم و تربیت در فلاحت و بالاخره در کار و مشغله کارگران دخالت کرده و اصلاحات مهمی را سبب خواهد شد.
بر حسب این عقیده تقویم فعلی که عبارت از ۵۲ هفته بوده و ماه‌ها به تفاوت تقسیم‌بندی شده‌اند چهار عیب بزرگ دارد که چنانچه رفع این نقیصه بشود به حال جهان مفید خواهد بود.
چهار نقصی را که بر این تقویم جاری می‌شمارند از این‌قرار است:
۱ - فقدان توازن در عده ایام ماه‌ها.
۲- هفته‌های ماه کمتر از اول شروع و به آخر تمام می‌شود و از این قرار چند روز هفته در يک ماه و چند روز در ماه دیگر می‌افتد.
۳- ایام هفته که سال تفاوت کرده و تاریخ روز در همه سال‌ها در همان یوم تکرار نمی‌شود.
٤ - ايام تعطيل به روزهای مختلف می‌افتد. 
طرفداران این نهضت معتقدند در صورتی طریق فعلی منسوخ شده و به جای آن هر ماه به 28 روز تقسیم شده و هر سال دارای سیزده ماه باشد رفع تمام این نواقص خواهد شد.

روزنامه اطلاعات، 23 مرداد 1314 ، ص 1.

رخداد نجومی امروز