1403/07/27 - 14 ربيع الآخر 1446 - 2024/10/18
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6694 | نجوم در گذر زمان | 1402/05/19 514 | چاپ

کسوف فردا و دو پیشنهاد

در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

 

--------------

19 مرداد 1378

-------------

 

کسوف فردا و دو پیشنهاد 
محمدصادق مؤمنی

فردا بعد از ظهر یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی در انتهای قرن بیستم به وقوع خواهد پیوست. این پدیده به نوشته برخی مطبوعات، یکی از خبر سازترین موضوع علمی و طبیعی جاری در سطح دنیا شده است. 
خورشید گرفتگی که در قرآن کریم از آن به عنوان «کسوف» نام برده شده، از دیر باز برای بشر شگفت‌انگیز و سؤال برانگیز بوده است. 
کتاب آسمانی مسلمانان از این واقعه به عنوان یکی از نشانه‌های مسلم حکمت و عظمت خدا یاد می‌کند و بندگان را به اندیشیدن و تدبر در نظام خلقت الهی دعوت می‌نماید.
از دیدگاه علم خورشید گرفتگی، پوشیده شدن سطح خورشید توسط ماه است.
یعنی وقتی ماه، در یک امتداد میان زمین و خورشید واقع می‌گردد و بدین سبب مانع تابش نور خورشید بر بخشی از زمین می‌شود کسوف رخ داده است. 
مأموریت علم در تعریف از خورشید گرفتگی تا همین نقطه به پایان می‌رسد؛ اما از نظر حکمت الهی و کارکردها و اثرات دیگر طبیعی و معنوی و اعتقادی این واقعه مهم هنوز  گفتنی‌های بسیاری دارد. 
اعلام تعطیل عمومی در یک کشور و وضعیت اضطراری در کشور دیگری، صدور اطلاعیه‌های بهداشتی و نوشتن مقالات متعدد علمی، اعتقادی و مذهبی در سراسر دنیا، همه و همه حکایت از اهمیت فوق العاده و برداشت‌های گوناگونی است که در اندیشه و ذهن سلسله بشر نسبت به این پدیده نقش بسته است. 
گفته می‌شود برای رصد کردن و تماشای مطلوب این خورشید گرفتگی، کشورمان مناسب‌ترین موقعیت را از نظر جغرافیایی و آب و هوا دارد. بدین سبب محققان و علاقه‌مندان بسیاری از کشورهای گوناگون به ایران اسلامی آمده‌اند.
این وضعیت، دو مأموریت عمده بر دوش ما می‌گذارد که ما آن را  به صورت پیشنهاد مطرح می‌کنیم. نخست، با توجه به اینکه هنوز در میان بسیاری از کشور و در اقوام و ملل مختلف این پدیده همراه با خرافات تحليل می‌شود، و همچنین تاکنون دانشمندان نیز از این واقعه هر چه گفته‌اند و نوشته‌اند به صورت تک بعدی از زاویه علم و جریان طبیعت بوده است؛ بسیار به جا و مغتنم است که در این ایام و و به ویژه برای روز جمعه و در یکی از خطبه‌های نماز جمعه ائمه محترم جمعه به بررسی و تحلیل دینی و اعتقادی بپردازند و احادیث و روایت‌های معصومین علیهم السلام را درباره این پدیده بیان کنند. 
به ویژه آن که یکی از علامت‌های روز قیامت که در قرآن بدان اشاره شده است، همین جریان خورشید گرفتگی است.
بیان این مطالب می‌تواند دیدگاه برتر و روشنگرانه اسلام نسبت به این واقعه و وقایع مشابه آن را بنمایاند.
دوم اینکه، با توجه به حضور توریست‌های مختلف با اندیشه‌های متفاوت و احتمال عدم اطلاع کافی آنان از احکام اسلامی، خواندن نماز آیات که در زمان وقوع کسوف واجب است و چنانچه به تأخیر افتد باید قضای آن به جا آورده شود، ممکن است در صورت مشاهده یا اطلاع از آن، این عمل را به عنوان نوعی خرافه تلقی کنند، مسئولین محترم تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و مردمی که شاید با اینان آشنا یا در تماس باشند، گردشگران محترم را توجیه کنند و درباره فلسفه و حکمت نماز آیات توضیح لازم را بدهند.
نکته آخر با توجه به اینکه نماز آیات به جماعت نیز خوانده می‌شود بسیار زیبا و به جاست که مردم متعهد ما ترتیبی اتخاذ کنند که این نماز نیز به جماعت خوانده شود و بر معنویت این واقعه که از آیات خداوندی است بیش از پیش بیفزایند.

----------------------------------------

منبع : روزنامه کیهان، ۱۹ مرداد ۱۳۷۸، ص ۷.

رخداد نجومی امروز