1403/05/06 - 20 محرم 1446 - 2024/07/27
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6661 | نجوم در گذر زمان | 1402/04/28 384 | چاپ

اختلاف ساعت

در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

------------

28 تیرماه 1310

-------------

اختلاف ساعت

(روزنامه اطلاعات، ۲۸ تیر ۱۳۱۰، ص ۲.)

 

اختلاف ساعت

دو سه روز است ساعت‌ها با هم اختلاف پیدا کرده، این اختلاف از اینجا ناشی شده که اداره بلدیه ساعت بلدیه را از روی نصف النهار حقیقی و ساعت گرنویچ تطبیق و درست کرده و کمتر کسی از این تصمیم بلدیه استحضار یافته است.

ساعت گرینویچ هر وقت ظهر را نشان می‌دهد در طهران سه ساعت و بیست و پنج دقیقه باید از ظهر گذشته باشد یعنی وقتی طهران ظهر می‌شود ساعت گرینویچ سه ساعت و بیست وپنج دقیقه قبل از ظهر است. 

تمام ساعت‌های دنیا با ساعت گرینویچ تطبیق می‌شود و ساعت مزبور مأخذ صحیحی است که نصف النهار حقیقی را تعیین می‌کند. 

تا سه روز قبل ساعت طهران بیست و پنج دقیقه با ساعت گرینویچ اختلاف پیدا کرده بود زیرا پس از مراجعه این اختلاف معلوم گردید و ساعت اداره بلديه تطبیق شد و سوت قورخانه نیز مطابق ساعت بلدیه زده می‌شود. 

بالا و پائین بردن ساعت در همه جا معمول است و اصولاً بایستی هر چند یکبار این قسمت مورد توجه واقع شده و نصف النهار حقيقي تعیین و تطبیق شود ولی در عین حال این اختلاف ساعت را باید به مردم گفت و اقلاً بایستی يک روز قبل یا همان روز به اطلاع مردم رساند تا همه مستحضر شوند.

در پاریس ساعت به اختلاف فصل هم پائین و بالا می‌رود. در فصل تابستان که روزها طولانی می‌گردد ساعت را جلو می‌برند یک ساعت به قسمت صبح می‌افزایند و از عصر کاسته می‌شود این یک ساعت جلو بردن یا عقب بردن ساعت مربوط به تطبیق با ساعت گرینویچ نیست مربوط به کار و زندگی در این مملکت است كه يک ساعت تفاوت قائل می‌شوند. مثلاً ساعت کار کارخانجات اگر ساعت پنج صبح شروع می‌شد و یک ساعت بعد از ظهر خاتمه می‌یافت، روزی که ساعت جلو برده می‌شود کارگر در همان ساعت پنج صبح مطابق ساعت تصحیح شده حاضر می‌شود و یک ساعت بعد از ظهر هم دست از کار می‌کشد ولی این ساعت ۵ امروز ساعت شش دیروز و یک ساعت بعد از ظهر ساعت ۱۲ ظهر دیروز بوده است. این تفاوتی که در ساعات کار روز قائل می‌شوند در تمام رشته‌های مختلف زندگی تأثیر می‌کند، کارخانجات، مؤسسات، ادارات، مغازه‌ها، راه آهن‌ها، وسایط نقلیه همه کارشان یکساعت پیش می‌افتد.

همین طور ساعات صرف نهار و شام و صبحانه همه با روز قبل تغییر پیدا می‌کند و بنابراین تفاوت مزبور در هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها، سینماها، مجالس تفريح، تئاتر و بالأخره در زندگی عموم افراد تاثیر می‌نماید.

حالا تصور می‌کنید این تغییر ساعت چگونه به اطلاع مردم می‌رسد، لابد پیش خود فرض می‌کنید ساعت‌های بزرگ عمومی را که در معابر نصب شده و با برق کار می‌کند تصحیح می‌کنند و مردم هم از روی آن ساعات اوقات کار و ساعت‌های خود را ترتیب و تنظیم می‌دهند.

خير، این طور نیست، به همان اندازه که این تغییر یک ساعت در زندگی عمومی تأثیر دارد دولت و اولیای بلدی نیز به همان درجه به این قسمت توجه دارند، شبی که فردای آن ساعت‌ها باید تغییر پیدا کند و از طرف دولت رسماً ابلاغ می‌گردد فقط تمام جرائد قبلاً به اطلاع مردم می‌رسانند بلکه کلیه رادیوها همان شب این خبر را در تمام محلات و خانه‌های شهر و سایر شهرهای مملکت و حتى خارجه انتشار می‌دهند، تلگرافات بی‌سیم و کلیه دستگاه‌های مربوط به ضبط ونشر خبر آن شب و فردای آن روز تغییر ساعت را به اطلاع مردم مملکت می‌رسانند. به طوری که فردای آن روز هیچ مردی را پیدا نخواهید کرد که از تغییر ساعت که مربوط به کار او است مستحضر نشده و در ساعت مقرر در پشت کار خود حاضر نگردیده باشند. 

البته ما هنوز اسباب و ابزار دنیای کنونی را پیدا نکرده‌ایم تا این قبیل اطلاعات را که مربوط به مردم مملکت است به سرعت برق به اطلاع افراد مملکت برسانیم ولی باز ممکن است اقلاً اهالی شهر طهران را از این گونه تغییرات به وسیله اعلان و انتشار در جراید مستحضر ساخت.

این دو سه روزه بر اثر این تغییر 25 دقیقه که فقط در ساعت بزرگ بلديه پيدا شده است زندگی اداری و ساعات منظم بسیاری از مردم دچار اختلال و بی نظمی شده است. ساعاتی که برای دید و بازدید معین می‌شود، ساعاتی که برای محاکم معلوم می‌گردد، ساعاتی که برای کار ادارات تعیین می‌شود همه دچار يک اختلال و تفاوت بیست و پنج دقیقه گردیده.

ساعتی را که برای مثلاً ملاقات‌ها و پذیرائی معین می‌شود معلوم نيست كدام يک با ساعت رسمی بلدیه تطبیق شده، ممکن است کسی که به ملاقات آمده ساعت خود را بر حسب اتفاق که از جلوی عمارت بلدیه گذشته با ساعت مزبور تطبیق کرده باشد ولی کسی که وقت داده است ساعتش كما كان تفاوتی نداشته باشد نتیجه‌اش این می‌شود که یکی از آقایانی که می‌خواهد در يک ساعت معین کسی را ملاقات کند بیش از نیم ساعت وقت یکی از طرفین یهوده تلف شده و در هر حال هر دو پا یکی از طرفین نیز از این زود آمدن يا دير پذیرفتن تکدر حاصل نمایند.

همین طور کارهای محاکماتی و کارهای ادارات همه غیر منظم می‌گردد، یکی مطابق ساعت بلدیه در اداره حاضر می‌شود دیگری ساعات وزارتخانه را ملاک ومأخذ قرار می‌دهد و خلاصه این تغییر ساعت که به نظر کار بسیار ساده است يک آش درهمی در زندگی عمومی ایجاد می‌نماید. 

به عقيده ما بهتر این بود بلديه طهران يک روز قبل و یا همان روز این اختلاف ساعت را به وسیله نشریات در جراید به اطلاع عموم می‌رساند تا تمام ساکنین طهران مستحضر می‌شدند و از این اختلافات ساعت که اکنون حکمفرما شده است جلوگیری به عمل می‌آمد.

حالا که گذشته است امید می‌رود در آتیه اداره محترم بلدیه که پیوسته تذکرات مفید را مورد توجه قرار داده و ترتیب اثر می‌دهد این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده و در چنین مواقعی برای احتراز از بروز هرگونه اختلافاتی در ساعت‌ها مراتب را قبلاً به استحضار عموم اهالی شهر برسانند.

رخداد نجومی امروز