1403/07/15 - 2 ربيع الآخر 1446 - 2024/10/06
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
650 | واحد خبر مركز | 1385/10/11 745 | چاپ

نگاهی به ماموریت‌های آژانس فضایی روسیه در سال میلادی جدید

سایوز تی.ام.آ-10 ، ناو کیهانی بعدی روسیه در 9 آوریل 2007 با سه سرنشین به فضا پرتاب می شود.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "russiaspaceweb" ، سرنشینان اصلی این فضاپیما الگ کوتوف، فرمانده و فیودور یورچیکین مهندس ناو و نفر سوم این سفر چارلز سیمونی یکی از کیهان‌گردانی خواهد بود که با پرداخت 20 میلیون دلاری به سفری 10 روزه خواهد رفت.
الگ کوتوف در سال 1965 به دنیا آمد و در سال 1996 به جرگه کیهان نوردان روسیه پیوست.
او تاکنون به فضا سفر نداشته است اما برخلاف او، فیودور یورچیکین مهندس 47 ساله ناو که در 1997 به عنوان کیهان نورد انتخاب شده، فضانورد با تجربه ای به شمار می رود و در اکتبر 2002 با شاتل آتلانتیس به مدار زمین سفری داشت که تقریبا 11 روز طول کشید.
سایوز تی.ام.آ-10 به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست و این گروه حدود هشت شبانه روز با میخاییل تیورین، مایکل لوپز- آلگریا و وسونیتایلیامز (سرنشینان فعلی ایستگاه فضایی بین المللی)، کار مشترک خواهند داشت.
در پایان سفر، تیورین، لوپز و چارلز سیمونی با سایوز تی.ام.آ-9 به زمین بازمی‌گردند و کوتوف و یورچکین به همراه یک کیهان نورد آمریکایی که با شاتل به ایستگاه مداری سفر می کند به عنوان اعضای پانزدهمین گروه سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی ، کار را ادامه دهند.
گروه بعدی که در حال حاضر مشغول تمرین و آموزش هستند عبارتند از یوری مالنچنکو، پگی ویتسون و مظفر شکور. سایوز تی.ام.آ-11 قرار است در 26 سپتامبر 2007 (مهرماه 1386) به سه سرنشین راهی مدار شده و دو روز بعد به ایستگاه فضایی متصل می شود. غیر از مالنچنکو و ویتسن که کیهان نوردانی با سابقه هستند، به نظر می رسد که مظفر شکور کیهان نورد مالزیایی بیش از دیگران مورد توجه خواهد بود.
یوری مالنچنکو کیهان نورد با سابقه روس که فرماندهی پرواز را بر عهده دارد در سال 1987 به جرگه کیهان نورد پیوست و تا کنون سه پرواز به مدار زمین داشته که جمعاً 322 روز 16و ساعت و 51 دقیقه طول کشیده است. هم او بود که در سفر قبلی، ازدواج عجیب و تارخی خود را به انجام رساند. خطبه عقد او و عروس خانم که یک روس ساکن آمریکا بود در زمین خوانده شد و مالنچنکو از طریق مرکز هدایت پرواز « بله» گفت !!
پگی ویلسیون فضانورد انتخاب شده توسط ناسا در 1996 در سال 2002 نیز به ایستگاه فضایی بین المللی سفری 184 روز و 22 ساعته داشته است.
مظفر شکور کیهان نورد مالزیایی از نخستین ماه های سال 2006 آموزش خود را در شهرک ستاره ای در حومه مسکو آغاز کرد و اینک آماده می شود برای سفری 10 روزه به فضا برود. دولت مالزی چندی قبل برای حل مسئل شرعی او در فضا کنفرانسی را در کوالالامپور برگزار کرد که مظفر شکور از نتایج آن در پروازش استفاده خواهد کرد.
بر اساس پیش بینی ها، سایوز تی.ام.آ-12 قرار است در 22 فوریه 2008 راهی مدار زمین شود و سرگئی ولکف و اولگ کاننکو به عنوان سرنشینان این پرواز معرفی شده اند.
سومین عضو گروه یکی از دو داوطلب کره جنوبی ، یعنی گا سان و یا لی سو-هیون خواهند بود. این افراد که از میان هزاران داوطلب انتخاب شده اند، آموزش برای سفر به فضا را از 25 دسامبر 2006 در شهرک ستارگان آغاز کرده اند.
از آنجا که بر اساس سیاست همیشگی سازمان فضایی روسیه ، در ترکیب گروه باید یک کیهان نورد باسابقه حضور داشته باشد، احتمال آن که از بین سرگئی ولکف و اولگ کاننکو ، یکی برای این سفر انتخاب شود وجود دارد.
رخداد نجومی امروز