1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
645 | واحد خبر مركز | 1385/10/06 845 | چاپ

فضاپیمای \کوروت\ امروز برای کشف زمینی دیگر به فضا می‌رود

فضا پیمای COROT به عنوان اولین فضاپیمایی که قرار است به شناسایی سیارات شبیه به زمین در خارج از منظومه شمسی ما بپردازد، امروز (چهارشنبه) پرتاب می‌شود.
در این ماموریت COROT همه جای فضا را در جست و جوی سیاره‌های شبیه به زمین زیر پا می‌گذارد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "esa.int" ، این فضاپیما به دنبال سیاره‌هایی خواهد بود که در آنها حیات شبیه به زمین وجود دارد و اندکی بزرگتر از کره زمین باشند.
این ماموریت چند ملیتی با هدایت فرانسه همچنین به کشف اسرار درونی ستاره‌ای کمک خواهد کرد.
COROT قرار است ساعت 14:43 دقیقه به وقت گرینویچ از پایگاه بایکونور در قزاقستان به وسیله موشک SAYUZ-2-1B پرتاب شود.
این فضاپیما به مدار قطبی 827 کیلومتر بالای زمین منتقل خواهد شد و در این مدار به مدت دو سال و نیم بر روی میدان‌های ستاره‌یی تحقیق و بررسی خواهد کرد.
این ماموریت به سرپرستی آژانس فضایی فرانسه موسوم به "CNES" و با همکاری 6 شریک بین‌المللی از جمله آژانس فضایی اروپا (اسا) ، اتریش، اسپانیا، آلمان، بلژیک و برزیل صورت خواهد گرفت.
"یان روکس برگ" ، استاد نجوم در دانشگاه کوئین ماری در لندن و عضو هیات علمی COROT در آژانس فضایی روسیه در این باره اظهار داشت: ما 25 سال منتظر انجام چنین ماموریتی در فضا بوده‌ایم.
وی افزود: این ماموریت نخستین ماموریت فضایی است که به جست و جوی سیاره‌ها در اطراف سایر ستاره‌ها که طبیعتی شبیه به سیاره زمین دارند، می‌پردازد. ما باید بتوانیم سیاراتی را پیدا کنیم که دو برابر بزرگی زمین را داشته باشند.
یان همچنین خاطر نشان کرد: ما همچنین به بررسی تعداد قابل توجهی ستاره‌ها خواهیم پرداخت تا نسبت به ساختارهای درونی آنها و چگونگی تکامل آنها در طول زمان آمادگی پیدا کنیم.
این فضاپیما از مجموعه "PROTEUS" است و مجهز به یک تلسکوپ بی‌کانون به قطر 27 سانتیمتر و یک دوربین CCD-4 است که این دوربین نسبت به انواع ظریف و کوچک شدت نور از ستاره‌ها حساس است.
به گفته دانشمندان، در حال حاضر دانش بشر درباره اگزوسیارات به اندازه زمین (سیاراتی که در بیرون از منظومه شمسی هستند) بسیار محدود است.
تاکنون کوچکترین سیاره خارجی که شناسایی شده حدود 5 برابر بزرگتر از سیاره زمین است.
شناسایی سیاراتی شبیه به زمین برای شناسایی حیات احتمالی بیرون از این کره خاکی امری ضروری است.
رخداد نجومی امروز