1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
641 | واحد خبر مركز | 1385/10/05 739 | چاپ

کشف جدید احتمالا وضعیت منظومه شمسی پس از مرگ خورشید را نشان می‌دهد

دانشمندان موفق به شناسایی یک جرم آسمانی از نوع "کوتوله سفید" (white dwarf) شده اند که هاله‌ای از گاز به دور آن گردش می‌کند و احتمالا وضعیت آن مشابه وضعیت منظومه شمسی پس از مرگ خورشید است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "space" ، ستاره‌شناسان دانشگاه "وارویک" در مطالعه‌ای جدید و در هنگام مطالعه اجرام آسمانی موسوم به "کوتوله سفید" موفق به شناسایی یکی از این اجرام آسمانی با ویژگی‌هایی غیر عادی شدند که احتمالا تصویری از وضعیت منظومه شمسی در چند میلیارد سال آینده و پس از مرگ خورشید را نمایش می‌دهد.
"کوتوله‌های سفید" در حقیقت بقایای ستارگان نسبتا کوچک با ابعادی مشابه ستاره خورشید هستند. هنگامی که سوخت ستاره‌های دارای ابعاد خورشید به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، ابعاد این ستارگان به سرعت افزایش پیدا کرده و رنگ آنها به قرمز می‌گراید که در این مرحله بدانها "غولهای قرمز" (giant red) می گویند و سپس این ستارگان در حال مرگ، لایه‌های بیرونی خود را از دست می‌دهند و آنچه از آنها باقی می‌ماند جسم آسمانی کوچک و سردی است که از آنها با نام "کوتوله سفید" یاد می‌شود.
در این مطالعه ستاره‌شناسان در حین مطالعه طیف نور منتشر شده از یکی از همین کوتوله‌های سفید به نام "جی 29-38" متوجه شدند هاله‌ای از گاز دور این ستاره چرخش می‌کند که شاید این گازها بقایای سیاره‌های موجود در مدار این ستاره در زمان حیات آن و یا بقایای سنگ‌آسمانی عظیمی باشند که با نزدیک شدن به آن تبخیر شده‌است.
به گفته "بوریس جینسیک" محقق این دانشگاه، منظومه شمسی احتمالا در نهایت دارای سرنوشتی مشابه این کوتوله سفید خواهد بود. به گفته این محقق، در زمان پایان سوخت ستاره خورشید، خورشید به یک "غول قرمز" تبدیل شده و ابعاد این ستاره چندین برابر می‌شود که در نتیجه این پدیده سیارات نزدیک به خورشید یعنی عطارد، زهره و زمین توسط خورشید در حال مرگ، بلعیده می‌شوند اما مریخ، مشتری و کیوان همچنان به چرخش خود در مدار خورشید ادامه می‌دهند.
در مرحله بعد خورشید لایه‌های بیرونی خود را از دست داده و به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود و سیاراتی که تا آن زمان هنوز نابوده نشده‌اند، به چرخش خود در مدار این کوتوله سفید ادامه می‌دهند.
در آن زمان مثلا سیاره عظیم مشتری می‌تواند با جاذبه شدید خود مدار شهاب سنگهایی را که زمانی دور خورشید می‌چرخیده‌اند مختل کند و سبب سقوط آنها در بقایای خورشید و تبخیر این شهابسنگها شود که مشابه همین وضعیت هم‌اکنون در کوتوله "جی 29-38" دیده می‌شود.
کوتوله "جی 29-38" هم اکنون دارای جرمی حدود 75 درصد وضعیت کنونی خورشید است اما در زمان حیات احتمالا چهار یا پنج برابر خورشید بوده است.
وجود هاله‌ای از گاز دور این کوتوله بیانگر این مطلب است که دور این ستاره در زمیان حیات سیاراتی گردش می‌کرده‌اند که شاید هنوز برخی از آنها باقی مانده باشند.
رخداد نجومی امروز