1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
640 | واحد خبر مركز | 1385/10/05 756 | چاپ

نخستین ردپای ماده تاریک بر روی یک فیلم عکاسی شناسایی شد

سرانجام پس از سال‌ها تلاش، ردپای یکی از گریزان‌ترین ذرات تشکیل‌دهنده ماده تاریک فرار توسط یک دوربین و بر روی یک فیلم عکاسی شناسایی شد.
این ذره که چگالی دارد و به لحاظ بار الکتریکی خنثی است، از خود اثری بر روی یک صفحه فتوگرافی بر جای گذاشته است.
طول عمر این ماده با ذره بنیادی فرضی آکسیون (AXION) قابل مقایسه است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت " phys.ufl.edu" ، وجود ذره اکسیون به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی ماده تاریک بیش‌از سی سال پیش در جهان فیزیک مطرح شد. در اوایل سال جاری نیز نشانه‌های ذره‌ای مشابه اکسیون دیده شده بود، اما آزمایش‌های تکمیلی نشان داد که این ذره جدید با خواص ماده تاریک سازگار نیست.
هم اکنون پیر جین و گورماخ سینگ در دانشگاه دولتی نیویورک توانستند ردپای آکسیون‌هارا در نتایجی آزمایشی که در سال 1996 در مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا در سوئیس تولید شده‌اند، بیابند.
برای محققان در آن زمان بررسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده سالها به طول انجامید و علت آن این بود که به جای استفاده از آشکار سازهای اتمی برای مشخص کردن ذرات جدید، محققان در گذشته از یک روش نسبتا قدیمی شامل ثبت آثار ذره بر روی صفحات امولسیون فتوگرافیک استفاده می‌کردند و سپس هر صفحه را در زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کردند.
البته مزیت این روش قدیمی این است که محققان می‌توانند عملکردهایی را که عمر کوتاه دارند پیدا کنند که این امکان با کمک آشکار سازهای اتمی وجود ندارد.
سینگ و جین ادعا می‌کنند توانسته اند 350 رد مربوط به اکسیون را در بررسی‌های خود بیابند.
رخداد نجومی امروز