1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
626 | واحد خبر مركز | 1385/09/29 719 | چاپ

سفینه \دیسکاوری\ برای بازگشت به زمین از ایستگاه فضایی جدا شد

سفینه "دیسکاوری" پس از یک ماموریت موفقیت‌آمیز فضایی برای ادامه روند ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی، روز چهارشنبه از این ایستگاه جدا شد و سفر دو روزه خود را برای بازگشت به کره زمین آغاز کرد.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "آسوشیتدپرس" ، مقامات سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا "ناسا" اعلام کردند از آنجا که پایگاه فضایی "کندی" که محل فرود اصلی سفینه "دیسکاوری" است ، احتمالا روز جمعه هوا ابری و بارانی خواهد بود، ممکن است این سفینه مجبور به فرود در پایگاه فضایی "ادوارد" در کالیفرنیا و یا پایگاه فضایی "وایت سندز" در "نیومکزیکو" شود.
ذخیره سوخت سفینه "دیسکاوری" به اندازه‌ای است که این سفینه می‌تواند حداکثر تا روز شنبه به پرواز خود ادامه دهد و به همین دلیل هر چند پایگاه "کندی" بهترین انتخاب برای "ناسا"است، اما در صورت مناسب نبودن شرایط در این پایگاه، "دیسکاوری" به هر ترتیب باید تا روز شنبه در یکی دیگر از پایگاه‌های فضایی موجود فرود بیاید.
در صورت فرود "دیسکاوری" در هر مکان دیگری به جز پایگاه "کندی"، "ناسا" باید هزینه سنگینی را برای انتقال این سفینه به پایگاه اصلی خود متقبل شود.
هفت خدمه سفینه "دیسکاوری" در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در مدار زمین به کمک بازوی روباتیک این سفینه برای آخرین بار به بررسی سلامت عایق حرارتی زیر بدنه سفینه خواهند پرداخت. پس از حادثه انفجار شاتل "کلمبیا" در سال 2003 در هنگام بازگشت به جو زمین در پی آسیب دیدگی عایقهای حرارتی آن، خدمه شاتلهای "ناسا" در تمامی ماموریتهای خود در مدار زمین به بازبینی کامل عایقهای حرارتی شاتل اقدام می‌کنند تا آسیب‌دیدگی‌های احتمالی آنها را شناسایی کنند.
خدمه "دیسکاوری" در مدت هشت روز حضور خود در ایستگاه فضایی در ارتفاع 352 کیلومتری از سطح زمین، با انجام چهار راه‌پیمایی فضایی سیم‌کشی بیرونی ایستگاه را تعویض کرده، یک قطعه 2 تنی جدید را به ایستگاه متصل کرده و یک صفحه خورشیدی جدید ایستگاه را در مکان خود نصب کردند.
در این ماموریت همچنین "توماس رایتر" فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا که از شش ماه قبل در ایستگاه فضایی حضور داشت جای خود را به "سونیتا ویلیامز" فضانورد آمریکایی داد.
رخداد نجومی امروز