1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
623 | واحد خبر مركز | 1385/09/28 675 | چاپ

گازهای گلخانه‌ای سبب افزایش طول عمر زباله‌های فضایی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افزایش سطح گاز دی‌اکسید کربن در جو زمین سبب افزایش طول عمر زباله‌های فضایی در مدار کره زمین شده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "BBCNEWS" ، محققان مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا اعلام کردند انتشار گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن سبب خنک شدن تدریجی و انقباض لایه بالایی جو به نام "ترموسفر" که در ارتفاع 85 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد می‌شود و شبیه‌سازی‌های انجام گرفته نشان می‌دهند در پی این وضعیت تا سال 2017 حدود سه درصد از چگالی این لایه از جو زمین کاسته خواهد شد.
کاهش غلظت جو در این لایه‌های بالایی سبب می‌شود ماهواره‌هایی که در این ارتفاع قرار دارند و علاوه بر آنها زباله‌های فضایی، عمر بیشتری داشته باشند. این بدان معناست که هرچند با کاهش غلظت لایه‌های بالایی جو عمر ماهواره‌ها افزایش می‌یابد اما خطر برخورد زباله‌های فضایی با آنها نیز بیشتر می‌شود.
این مطلب که وجود دی‌اکسید کربن در لایه‌های پایینی جو سبب افزایش دما شده و وجود این گاز در لایه‌های بالایی دارای اثر خنک‌کننده است، یکی از ویژگی‌های شیمیایی شگفت‌انگیز جو زمین است.
به گفته محققان، دی‌اکسید کربن در لایه‌های پایینی جو سبب گیر افتادن پرتوهای مادون‌قرمز شده و در پی ایجاد پدیده "گلخانه‌ای" سبب افزایش دما می‌شود.
این در حالی است که در ارتفاعات بالاتر، چگالی کمتر جو سبب برخوردهای کمتر مولکولهای گازها با یکدیگر می‌شود و در پی آن مولکولهای دی‌اکسید کربن می توانند پرتوهای مادون‌قرمز را به خارج از جو زمین بازتاب کنند و سبب کاهش دما شوند.
به گفته "رابرت دیکینسون" پروفسور موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا، در بخش "ترموسفر" چگالی جو حدود یک میلیاردیوم چگالی جو در سطح زمین و شرایط تقریبا مشابه شرایط وضعیت خلاء است اما باز در همین شرایط هم مولکولهای اندک گازها دارای آثار مشخص خود هستند.
پدیده سرد و رقیق شدن لایه‌های بالایی جو با افزایش گازهای گلخانه‌ای رو به افزایش است و با ادامه روند فعلی غلظت نواحی بالایی جو تا پایان دهه آینده 3 درصد کاهش خواهد یافت.
ماهواره‌هایی که تنها چند صد کیلومتر از زمین فاصله دارند و همچنین ایستگاه فضایی بین‌المللی، هر از چند گاهی برای خنثی کردن اثر اندک اصطکاک با جو بسیار رقیق در آن ارتفاعات، مجبور هستند با استفاده از موتورهای کوچک خود به تنظیم مسیر حرکتشان اقدام کنند که با توجه به رقیق‌تر شدن لایه‌های بالایی جو در سالهای آینده، این مشکل کم‌رنگ‌تر می‌شود.
در همین حال، عمر هزاران زباله فضایی کوچک و بزرگ موجود در جو زمین نیز افزایش می‌یابد و احتمال برخورد آنها با ماهواره‌ها و سفینه‌ها بیشتر می‌شود.
پنجاه سال فعالیتهای فضایی انسان سبب انتشار حجم عظیم زباله‌های ریز و درشت فضایی، از باک سوخت سفینه‌ها گرفته تا تجهیزات مورد استفاده فضانوردان، در مدار زمین شده است.
تخمین‌های انجام گرفته از چرخش حدود 100 هزار زباله با ابعاد یک سانتیمتر و یا بیشتر در مدار زمین خبر می‌دهند. این اشیاء با سرعت چند هزار کیلومتر در ساعت، دور زمین می‌چرخند که برخورد هر کدام آنها با سفینه‌ها و یا فضانوردانی که راه‌پیمایی‌های فضایی انجام می‌دهند، عواقب وخیمی در پی خواهد داشت.
رخداد نجومی امروز