1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
604 | واحد خبر مركز | 1385/09/20 745 | چاپ

به دنبال کشف سیارات مشابه زمین

جستجو برای یافتن سیارات مشابه زمین به زودی با اعزام یک تلسکوپ فضایی دیگر به مدار زمین انجام خواهد شد.

به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "BBC" ، "کوروت (Corot)" نخستین فضا پیمایی خواهد بود که قادر است آن دسته از کرات خاکی که تنها چند برابر زمین هستند و حول ستاره‌های همسایه می‌گردند را ردیابی کند.
این فضاپیما همچنین قادر خواهد بود به جزییاتی در مورد این ستاره‌ها از جمله جرم، سن و ترکیب شیمیایی آنها پی ببرد.
این ماموریت چندملیتی که توسط آژانس فضایی فرانسه (Cnes) هدایت می‌شود، قرار است روزهای 26 یا 27 دسامبر (پنجم یا ششم دی) پرتاب شود.
آژانس فضایی اروپا، اتریش، اسپانیا، آلمان، بلژیک و برزیل از دیگر شرکای این پروژه هستند.
"تین لام ترانگ" مدیر پروژه کوروت در این‌باره می‌گوید: "انسان از ابتدای پیداش علم نجوم به سایر کرات اندیشیده است. کوروت به ما کمک خواهد کرد تا درک کنیم آیا کرات خارجی مشابه زمین تنها یک رویا هستند یا واقعیت خارجی دارند."
این ماهواره 650 کیلوگرمی سوار بر موشک "سایوز-1-2-بی" از سکوی "بایکونور" در قزاقستان به یک مدار قطبی به ارتفاع 827 کیلومتر پرتاب خواهد شد.
کوروت حامل یک تلسکوپ 27 سانتیمتری (قطر آینه) و همچنین چند دوربین از نوع "سی سی دی" که قادر به تشخیص تغییرات بسیار خفیف در درخشندگی ستارگان است خواهد بود.
رصد 60 هزار ستاره برای یافتن سیارات در اطراف آنها یکی از این وظایف است.
"ایان راکسبرگ" استاد اخترشناسی که دانشمند آژانس فضایی اروپا در پروژه کوروت نیز می‌باشد، در این‌باره می‌گوید: "این ماموریت دو هدف عمده علمی را دنبال می‌کند و با قرار گرفتن سیاره میان ما، یعنی ناظر زمینی و ستاره‌ای که حول آن می‌گردد، بخشی از نور ستاره مسدود می‌شود که به این عمل می‌گویند گذر، مثل گذر زهره از برابر خورشید و بنابراین کار ما این است که نور ستاره‌ها را اندازه بگیریم و مواظب افت درخشندگی آنها باشیم تا به وجود احتمالی سیارات در مدار آنها پی ببریم."
طی یک دوره دو سال و نیمه، این ماهواره بر پنج یا شش قسمت آسمان تمرکز خواهد کرد، هر بار به مدت 150 روز.
ماهواره هر 512 ثانیه یک بار درخشش، تقریباً 10 هزار ستاره را اندازه گیری خواهد کرد و دوربین حساس آن کوچکترین تغییر در درخشندگی این ستارگان را تشخیص می‌دهد.
دانشمندان با اندازه‌گیری این تفاوت ها، می‌توانند بسیاری از انواع سیارات را ردیابی کنند. از سیارات غول پیکر گازی گرفته تا کرات کوچک خاکی، اما دانشمندان به ویژه مشتاق به یافتن سیارات کوچکتر هستند.
تیم محققان انتظار دارد در هر میدانی که رصد می‌شود حدود 10 تا 40 عدد از این سیارات کوچکتر و ده‌ها عدد از سیارات بزرگتر گازی را بیابد.
دانشمندان با رصد تغییرات بسیار خفیف در نور ستاره قادر خواهند بود اطلاعاتی درباره بخش‌های داخلی، جرم، قدمت و ترکیب شیمیایی آن جمع آوری کنند.
رخداد نجومی امروز