1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
603 | واحد خبر مركز | 1385/09/20 749 | چاپ

سفینه دیسکاوری در مدار زمین قرار گرفت

نخستین بررسی‌های صورت گرفته از بدنه و عایقهای حرارتی سفینه دیسکاوری دو روز پس از پرتاب آن نشان می‌دهد این سفینه در سلامت کامل به سر برده و آماده کناره گرفتن در ایستگاه فضایی بین‌المللی است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "اسپیس"، سفینه "دیسکاوری" شنبه شب با هفت خدمه شامل 5 مرد و دو زن، با ماموریت نصب یک بخش جدید 11 میلیون دلاری در ایستگاه فضایی و تعویض سیم‌کشی ایستگاه به منظور راه‌اندازی صفحات خورشیدی جدید، به مدار زمین پرتاب شد.
خدمه شاتل دیسکاوری روز گذشته در مدار زمین با کمک دوربین و اسکنر لیزری که در نوک بازوی روباتیک و 15 متری شاتل نصب شده، مدت 5 ساعت به بازبینی عایقهای حرارتی زیر بدنه و بالهای سفینه پرداختند تا آسیب‌دیدگی‌های احتمالی آنها در لحظه پرتاب را شناسایی کنند.
بازدید از شاتلها توسط خود خدمه شاتل در مدار زمین، پس از حادثه انفجار شاتل کلمبیا در سال 2003 و مرگ هفت سرنشین آن، به یک استاندار ایمنی برای "ناسا" تبدیل شده است. در آن حادثه جدا شدن تکه‌ای از عایق حرارتی مخزن سوخت شاتل و برخورد آن به زیر بال سفینه و تخریب عایق زیر بال در لحظه پرتاب، سبب شد سفینه چند روز بعد در هنگام بازگشت به جو زمین در پی حرارت ناشی از اصطکاک با جو منفجر شود.
"جان شنون" قائم‌ مقام برنامه شاتلهای سازمان "ناسا" پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط دوربینهای زمینی که در لحظه پرتاب از سفینه تصویربرداری کردند و نیز بررسی‌های خود خدمه "دیسکاوری"، اعلام کرد پرتاب این سفینه کاملا بدون نقص صورت گرفته است.
پرواز شنبه شب "دیسکاوری" نخستین پرواز شبانه این سفینه‌ها از زمان حادثه شاتل کلمبیا تاکنون محسوب می‌شود. به گفته "شنون"، دوربینهای زمینی هنگام شب به خوبی قادر به تصویربرداری از مراحل پرتاب سفینه با کیفیت بسیار بالا هستند و تمامی مشکلات ایمنی احتمالی را شناسایی می‌کنند.
سازمان "ناسا" طبق برنامه ایمنی خود شاتلها را پس از پرتاب توسط دوربینهای زمینی و سپس در مدار زمین توسط خود سرنشینان به دقت مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت آسیب‌دیدگی سفینه، سرنشینان آن در ایستگاه فضایی مستقر شوند و از یک شاتل دیگر برای بازگشت به زمین استفاده کنند.
هم اکنون خدمه "دیسکاوری" در مدار زمین خود را برای کناره گرفتن در ایستگاه فضایی‌بین‌المللی آماده می‌کنند.
پرتاب شنبه شب "دیسکاوری" سی و سومین ماموریت فضایی این شاتل محسوب می‌شود. این ماموریت 12 روزه شامل سه راهپیمایی فضایی خواهد بود.
"دیسکاوری" قرار است روز 21 دسامبر (30 آذر) در مرکز فضایی "کندی" در آمریکا فرود آید.
رخداد نجومی امروز