1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
601 | واحد خبر مركز | 1385/09/18 764 | چاپ

انفجار در خورشید سبب پیدایش موج سونامی مانند در سطح این ستاره‌ شد

ستاره‌ شناسان اعلام کردند روز چهارشنبه وقوع یک انفجار عظیم در خورشید سبب پیدایش موج سونامی مانند در سطح این ستاره شده است.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "newscientist"، دانشمندان اعلام کردند پیدایش چنین امواجی در سطح خورشید نادر است و بویژه در حال حاضر که خورشید دوره تناوبی 11 ساله آرامش خود را طی می‌کند چنین پدیده‌هایی بسیار به ندرت رخ می‌دهند.
موج پدیدار شده در ستاره خورشید در روز چهارشنبه توسط تلسکوپ "او اس ‌پی ‌ان" در رصدخانه خورشیدی ملی آمریکا (NSO) در نیومکزیکو تصویربرداری شده ‌است. این موج در حین حرکت در سطح خورشید سبب فشرده شدن و افزایش دمای گازهای پلاسما گونه سطح ستاره شده است.
اندازه‌گیری‌های انجام گرفته نشان می‌دهد این موج با سرعت 400 کیلومتر در ثانیه از محل انفجار منتشر شده و در حدود 30 دقیقه به طرف مقابل خورشید رسیده است.
انفجار مذکور روز چهارشنبه در یکی از لکه‌های خورشیدی رخ داد که روز سه‌شنبه نیز در همان ناحیه انفجار دیگری رخ داده بود. "کی ‌اس بالاسو برامانیام" محقق رصدخانه "ان ‌اس ‌او" اعلام کرد وقوع دو انفجار طی دو روز در این ناحیه نشان‌دهنده ذخیره حجم بسیار زیاد انرژی در این ناحیه است.
دانشمندان عقیده دارند انباشته شدن انرژی در خورشید احتمالا با چرخش میدان مغناطیسی این ستاره مرتبط است.
به گفته "برامانیام"، به نظر می‌رسد خورشید هم‌اکنون آرامترین وضعیت از دوره 11 ساله آرامش خود را پشت سر گذاشته است. خورشید آخرین بار در سال 2000 به بیشترین سطح فعالیت خود رسیده بود. زمان دقیق بین هر بیشینه و کمینه فعالیت خورشید در دوره‌های مختلف فعالیت این ستاره متفاوتند.
محققان رصدخانه "ان ‌اس ‌او" آخرین بار در سال 2003 موفق به مشاهده پیدایش یک موج در سطح خورشید شده بودند. موج ایجاد شده در روز چهارشنبه در مسیر خود سبب از بین رفتن دو لکه تیره رنگ در سطح خورشید یکی در شمال غربی و دیگری در ناحیه میانی این ستاره شده است.
دانشمندان هنوز کاملا دلیل آزاد شدن انرژی مغناطیسی عظیم خورشید به شکل انفجارهای خورشیدی در سطح این ستاره را نمی‌دانند. به‌گفته "برامانیام" ثبت تعداد بیشتری از این انفجارها و امواج مربوط بدانها می‌تواند به درک بهتر دلیل پیدایش آنها بینجامد.
رخداد نجومی امروز