1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
596 | واحد خبر مركز | 1385/09/16 773 | چاپ

کشف یک سیاهچاله در حال خوردن یک ستاره

دانشمندان ناسا موفق به کشف سیاهچاله ای در حال خوردن یک ستاره شده اند .
این اولین باری است که دانشمندان توانسته اند یک سیاهچاله را در حال خوردن یک ستاره ، از لحظه اول تا لحظه آخر را رصد نمایند .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "jsc.nasa.gov" ، "دکتر ساوی گزاری" (Dr. Suvi Gezari) که یکی از دانشمندان ناسا که بر روی این پدیده در حال تحقیق می باشد ، می گوید: "این پدیده بسیار نادر است ؛ و ما بسیار خوشخت هستیم که می توانیم تمام مراحل آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم."
شاید یک سیاهچاله برای هزاران سال در حال استراحت در یک کهکشان دور افتاده بوده است ، که ناگهان یک ستاره به آن نزدیک شده و بوسیله جاذبه آن سیاهچاله تکه تکه شده و جذب آن شده است .
قسمت هایی از ستاره پاره شده به دور سیاهچاله به حالت گردش در می آید و سپس به سمت درون آن جذب می شود که در این حالت از آن سیاهچاله نور ماوراء بنفش ساتع می شود که قابل رصد برای تلسکوپ های ما می باشد .
امروزه تلسکوپ ها در حال بررسی آخرین مراحل خورده شدن این ستاره هستند در حالی که نوری که از سیاهچاله ساتع می شود رو به خاموشی است .
"دکتر کریستوفر مارتین" یکی دیگر از محققان این پدیده می گوید : "این مسئله کمک زیادی به ما در سنجیدن سیاهچاله های دیگر می نماید ؛ و چگونگی تغذیه و بزرگ شدن آنها را به ما نشان می دهد."
در سال 1990 سه سیاهچاله دیگر مورد ظن قرار گرفته بودند که آیا آنها نیز ستاره ای را بلعیده اند یا خیر.
ولی آنها باید یک دهه انتظار می کشیدند تا تلسکوپ هایی مانند "چاندرا" و "XMM-Newton" و "Rntgen" ساخته شوند تا بتوانند آنها را بوسیله اشعه ایکس آنها رصد نماید تا ماهیت اصلی آنها روشن شود .
اکنون دکتر گزاری و همکارانش توانسته اند برای اولین بار غذا خوردن یک سیاهچاله را از ابتدا تا انتها ببینند و با استفاده از تلسکوپ های موجود بتوانند نور ماوراء بنفش و اشعه ایکس ساتع شده از آنها را رصد نموده و به طور کامل بررسی نمایند .
سیاهچاله ها حجم بزرگی از ماده با چگالی بالا هستند که حتی نور نیز در گریز از آنها عاجز است.
سیاهچاله های عظیم الجثه معمولاً در مرکز کهکشان قرار دارند و بعضی از آنها فعال تر از برخی دیگر می باشند .
رخداد نجومی امروز