1403/04/18 - 1 محرم 1446 - 2024/07/08
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
566 | واحد خبر مركز | 1385/08/09 755 | چاپ

پرتاب نخستین تلسکوپ رصد سیارات فرامنظومه به فضا

تلسکوپ فضایی COROT آخرین مراحل آماده سازی خود برای پرتاب به فضا در دسامبر سال جاری میلادی ( کمتر از دو ماه دیگر) را سپری می‌کند.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت" "NASA ، زمانی که این تلسکوپ در مدار زمین قرار بگیرد، نخستین تلسکوپی خواهد بود که صرفا برای کشف و رصد سیارات دیگر و احتمالا شبیه به زمین فعال خواهد بود.
بر این اساس دانشمندان علوم فضایی اعلام کردند که این تلسکوپ فضایی کانون صدها و یا حتی هزاران ستاره دور دست را نیز مورد کنکاش قرار خواهند داد.
به عقیده دانشمندان، این تلسکوپ فضایی جدید پیشرو در زمینه تحقیقات جدید مربوط به کشف و رصد سیارات در اطراف ستارگان دیگر خواهد بود.
از زمان کشف نخسیتن سیاره خارجی (خارج از منظومه شمسی) در سال ‌1995 میلادی، بیش از ‌200 سیاره به وسیله رصدخانه‌های زمین شناسایی شده‌اند با این حال جای امیدواری وجود دارد که با استفاده از تلسکوپ فضایی COROT و در طول ‌2.5 سال ماموریت آن، شمار قابل توجهی از این قبیل سیارات کشف شده و آگاهی ما از سیارات کوچکتر از زمین افزایش می‌یابد.
در حال حاضر دانشمندان و اخترشناسان برآورد کرده‌اند که بیشتر سیاراتی که این تلسکوپ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار خواهد داد، همچون مشتری‌های داغ باشند.
آنها سیارات غول پیکر گازی هستند که در نزدیکی ستاره مرکزی خود در حال چرخش هستند و همچنین پیش بینی می‌شود که درصد نامشخصی از سیاراتی که به وسیله تلسکوپ COROT شناسایی می‌شوند، از جنس سیارات صخره‌یی باشند و ابعادی چندین برابر بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از زمین داشته باشند.
در صورتی که این تلسکوپ موفق به شناسایی این دنیای جدید شود، کلاس جدیدی از سیارات معرفی خواهد شد.
در همین خصوص ملکوم فریدلند، دانشمند اصلی پروژه COROT در آژانس فضانوردی اروپا (اسا) گفت: تلسکوپ فضایی COROT نخستین نقشه از سیارات صخره‌یی اطراف ستاره های دیگر را ارائه خواهد کرد.
پروژه تلسکوپ فضایی COROT به سرپرستی آژانس فضانوردی ملی فرانسه (CNES) هدایت می‌شود و در حقیقت برآیند همکاری بین‌المللی از سوی کشورهایی نظیر اتریش، اسپانیا، آلمان، بلژیک و برزیل است.
آژانس فضانوردی اروپا (اسا) نقشی کلیدی در این ماموریت ایفاء می‌کند.
اسا، اپتیک های این تلسکوپ را ارائه کرده که در قلب تلسکوپ فضایی جای گرفته است.
این تلسکوپ فضایی به زودی از سوی آژانس فضانوردی اروپا (اسا) در تاسیسات آزمایشی ESTEC هلند مورد آزمایش دقیق قرار گرفت. این تلسکوپ که شامل آیینه‌ای اصلی به قطر ‌30 سانتیمتر است. در طول این ماموریت، نور را از هزاران ستاره گرفته و آن را به دوربین دو بخشی هدایت می‌کند.
بخش اول این دوربین برای بررسی دقیق سیارات در نظر گرفته شده و بخش دوم با هدف ردیابی شناسایی دقیق نوسانات حتی حساس در نور ستارگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اخترشناسان معتقدند که با مطالعه دقیق این سیارات و نور ستارگان می‌توان به اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت درونی ستارگان دست یافت. تلسکوپ COROT حداقل ‌50 سیاره مخصوص را برای مطالعات بیشتر مورد بررسی قرار خواهد داد.
در این ماموریت، تلسکوپ COROT سیاراتی با ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار خواهد داد.
رخداد نجومی امروز