1403/04/15 - 28 ذي الحجة 1445 - 2024/07/05
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
525 | واحد خبر مركز | 1385/06/27 784 | چاپ

پرتاب فضا پیمای سایوز ، قرار گرفتن در مدار

سایوز امروز صبح 27/6/85 ساعت EDT 12:09 بامداد دوشنبه ، 7:39 به وقت ایران به فضا پرتاب شد .
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "Space flight now"، نه دقیقه پس از پرواز ، فضاپیما در مدار خود قرار گرفت .
شاتل آتلانتیس چند ساعت پیش ماموریت خود را به اتمام رسانده و از ایستگاه فضایی جدا و راه را برای اتصال سایوز به ایستگاه فضایی باز کرد .
قرار است سایوز در ساعت EDT 1:24 بامداد چهارشنبه ، 8:54 به وقت ایران به ایستگاه فضایی متصل گردد و در همین حال شاتل آتلانتیس در مرکز فضایی کندی به زمین خواهد نشست .
انوشه انصاری قرار است تا در مدت هشت روز اقامت خود در فضا آزمایشاتی را انجام دهد .
انصاری، برخلاف سه گردشگر فضایی قبلی که صرفا ثروتمندانی ماجراجو بودند، چهره‌ای علمی و کاملا شناخته شده در عرصه طرح‌های پیشتازانه فضایی است.
وی که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه جرج واشنگتن است، چندین مقاله و دو اختراع در زمینه عملگرهای خودکار و گره‌های شبکه‌ بی‌سیم دارد.
انصاری در حال حاضر مشغول طی کردن دوره‌ای در دانشگاه سوئین‌بورن است تا دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اخترشناسی دریافت کند.
وی که همچنین از پیشگامان طرح‌های توسعه سفرهای فضایی است، در سفر فضاییش آزمایش‌هایی را در زمینه فیزیولوژی انسان و تاثیر امواج رادیویی بر بدن در فضا انجام می‌دهد.
از دیگر آزمایش‌های انوشه انصاری در مدت اقامت در فضا، بررسی دقیق مکانیسم ماهیچه‌های بدن فضانوردان در شرایط محیطی جدید است.
وی و خانواده‌اش نامی کاملا شناخته شده در عرصه تحقیقات فضایی دارند.
خانواده انصاری مبتکر جایزه 10 میلیون دلاری Ansari X Prize است که چندی پیش به سازنده نخستین فضاپیمای خصوصی که قابلیت پرواز در ارتفاع بیش از 100 کیلومتری زمین را داشت اعطا شد.
انصاری در حال حاضر ریاست شرکتی را برعهده دارد که با مشارکت شرکت «ماجراجویی‌های فضایی» و آژانس فضایی فدراسیون روسیه، طرحی را جهت ایجاد ناوگانی از فضاپیماهای تجاری برای اعزام گردشگران به ارتفاعات زیرمداری در دست اجرا دارد.
انوشه انصاری که چهل‌و ‌پنجمین فضانورد زن در تاریخ سفرهای فضایی جهان است،‌ چهارمین زن فضانوردی است که به وسیله آژانس فضانوردی فدرال روسیه راهی فضا شده است.
رخداد نجومی امروز