1403/04/15 - 28 ذي الحجة 1445 - 2024/07/05
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
495 | واحد خبر مركز | 1385/05/28 1073 | چاپ

حل معمای ستاره های پنجگانه در منظومه شمسی ـ 28

برای نخستین بار ستاره شناسان موفق به کشف ستاره های پنجگانه در کنار سیاه چاله بسیار بزرگ در مرکز منظومه شمسی گردیده اند . مجموعه ای از ستاره های دوتایی که آخرین لحظات عمر خود را می گذرانند ، ستاره شناسان موفق شده اند تا معمای 15 ساله را کشف نمایند .

به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از سایت "Spaceflightnow"ماهیت این ستارگان تاکنون مشخص نشده بود . در مقاله ای که در مجله "ساینس" در تاریخ 18 آگوست (27 مرداد) به چاپ رسیده بود ، نویسندگان مقاله "پیتر تاثیل" از دانشگاه سیدنی و "دونالد فیگر" از انستیتوی تکنولوژی ، گفته اند که این ستاره های پنجگانه از ستاره های دوتایی تشکیل شده اند که در اطراف خود غبار تولید می کنند . اطلاعات آنان بیان گر آن است که پنج ستاره قرمز پر نور به انتهای عمر "کوتاه" 5 میلیون ساله ک می شوند . این ستاره ها به سرعت سوخته و نور پر درخششی تولید می کنند ، ولی نسبت به ستاره های کم نور تر که بیلیون ها سال عمر می کنند ، عمر کوتاه تری دارند .
با استفاده از تصویر برداری پیشرفته نصب شده بر روی بزرگترین تلسکوپ جهان در رصد خانه کک در هاوایی ، ستاره شناسان تصاویری از این ستاره ها با بالاترین کیفیت گرفته اند . و نسبت به عکس هایی که تلسکوپ هابل در دهه های گذشته گرفته است بسیار وضوح بیشتری دارند . از تصاویر اطلاعات جدیدی از غبار اطراف این ستاره ها در اختیار ستاره شناسان قرار داده است .
ستاره شناسان از این تصاویر فهمیده اند که تنها حالتی که غبار به دور ستاره تشکیل می شود ، هنگامی است که ستاره دوتایی باشند و یک ستاره نمی تواند سبه تنهایی در اطرافش غبار تولید نماید . به گفته "فیگر" برای فهم تولد ستاره ها ابتدا باید فهمید که ستاره به صورت تکی متولد شده است یا دوتایی .
با تصاویر و کشف جدید این معما پس از پانزده سال برای ستاره شناسان حل شده است .
رخداد نجومی امروز