1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
406 | اخبار | 1384/12/23 735 | چاپ

«گوگل»، این بار در سیاره سرخ ـ 23

شرکت کوچکی که چند سال پیش به منظور بهبود روش‌های جست‌وجوی اینترنتی تاسیس شد اینک دامنه جست‌وجوی خود را به سیارات منظومه شمسی کشانده است.

به گزارش سرویس «علمی» ایسنا، در حالی که با ورود موفقیت آمیز مدارگرد اکتشافی مریخ به مدار سیاره سرخ عصر طلایی اکتشاف مریخ وارد مرحله جدیدی شده است، از روز دوشنبه هفته جاری کاربران اینترنت با پدیده جدیدی در دنیای رنگارنگ گوگل مواجه می‌شوند که نگاه آینده‌نگرانه این شرکت را مشخص می‌کند.
کاربران اینترنت چند وقتی است که با مرورگر سیاره زمین (Google Earth) و مرورگر ماه (Google Moon) آشنا هستند.
این دو سرویس جذاب گوگل بسیاری را به سوی خود جذب کرده و به خصوص سرویس بررسی کره زمین این موسسه توانسته کارکردهای فراوانی را پیدا کند اما اینک گوگل قدم به بیرون از سیستم اقماری زمین گذاشته و در اولین گام خود مریخ را هدف گرفته است.
از روز دوشنبه و همزمان با سالگرد تولد پرسیوال لاول، رصدگر مشهور مریخ صفحه جست‌وجوی مریخ به گوگل افزوده شده است.
در این صفحه نقشه‌ای قابل درشتنمایی از سطح سیاره سرخ به نمایش در می‌آید که از ترکیب بیش از 17 هزار تصویر تهیه شده از سوی مدارگرد «اودیسه» مریخ به دست آمده و بدین ترتیب هر کسی می تواند در منزل خود به گشت و گذار بر خاک مریخ بپردازد.
گشت و گذاری که در آن برخی نقاط جذاب دارای توان تفکیک و درشت‌نمایی بالاتری خواهند بود؛ نواحی چون محل فرود و فعالیت مریخ نوردهای دوقلوی ناسا، دره مارینر و یا کوهستان المپ .
به نوشته نجوم، گوگل مریخ که از دوشنبه کار خود را آغاز کرده، گام جدیدی در گسترش توانایی‌های جست‌وجو است که مورد نظر طراحان گوگل است.
به گزارش ایسنا، انتظار می رود تصاویر مورد استفاده در این طرح در بازه‌های زمانی مناسب با تصاویر دقیق‌تر نظیر تصاویر ارسالی مدارگرد اکتشافی مریخ جایگزین شود تا بر توانایی این ابزار افزوده شود.
گوگل که اخیرا قراردادی مبنی بر همکاری برای شکل دادن به اینترنت فضایی را با ناسا به امضا رسانده است مطمئنا به این حد قانع نخواهد شد.
اما گام بعدی گوگل در فتح منظومه شمسی کجا خواهد بود؟
رخداد نجومی امروز