1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
340 | اخبار | 1384/09/23 1474 | چاپ

سازمان ناسا طرح عظیم ارسال یک کاوشگر به سیاره نپتون را بررسی می‌ کند ـ 23

یک گروه از محققان سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا " ناسا " در حال بررسی طرح بزرگی برای ارسال یک کاوشگر فضایی به سوی سیاره دور دست " نپتون " و بزگترین قمر آن به نام" تریتون "است.
به گزارش سایت اینترنتی " بی‌بی‌سی‌نیوز " ، در این طرح جدید ایده ارسال یک سفینه کاوشگر مادر به همراه چند کاوشگر کوچکتر(همانند طرح "کاسینی - هویگنز" برای کاوش سیاره کیوان) مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس آن، سفینه مادر به سوی سیاره نپتون در 4/5 میلیارد کیلومتری زمین پرواز کرده و پس از قرار گرفتن در مدار سیاره، کاوشگرهای کوچک همراه خود را برای فرود روی سطح سیاره و قمر" تریتون " ، ارسال خواهد کرد.
به گفته " برنی بینستاک " مدیر سامانه‌های رباتیک شرکت هوا-فضای "بوئینگ" در آمریکا، چنین ماموریت فضایی عظیمی احتمالا به بودجه‌ای بین 3 تا 4 میلیارد دلار و همچنین مشارکت سایر کشورها نیاز خواهد داشت.
سیاره نپتون هشتمین سیاره منظومه شمسی است که بین سیارات " اورانوس " و " پلوتو " قرار گرفته و پیش از این تنها سفینه " وویجر 2 " در سال 1989 میلادی از نزدیکی آن عبور کرده و هیچ ساخته دست بشری دیگری به این سیاره یخی دوردست، نزدیک نشده‌است.
اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کاوشگر " وویجر 2 " سازمان " ناسا " نشان داده بود که سیاره عظیم " نپتون " دارای جوی بسیار فعال با بادهایی که گاه سرعت آنها به 300 متر در ثانیه می‌رسد بوده و حلقه‌هایی مشابه حلقه‌های دور سیاره " کیوان "اما بسیار رقیق‌تر، در مدار آن وجود دارد.
سفینه پیشنهاد شده از سوی کارشناسان " ناسا " برای ماموریت سیاره " نپتون " ، عظیم و پیچیده‌است.انرژی این سفینه 36 تنی توسط یک راکتور اتمی تامین شده و به یک موتور پیشرانه یونی مجهز خواهد بود.
کارشناسان عقیده دارند ماموریت سفر به نپتون از آن نوع کاوشهای فضایی است که به علت گستردگی و هزینه بسیار بالا در هر دهه تنها یک بار برای سازمان " ناسا " ممکن می‌شود.
اگر طرح جدید " ناسا " برای ارسال یک سفینه کاوشگر بدون سرنشین به سوی " نپتون " مورد تایید قرار گرفته و بودجه آن تامین شود، این کاوشگر احتمالا تا ده سال دیگر طراحی، تولید و آماده پرواز شده و حدود سال 2016 به فضا پرتاب خواهد شد.
سفینه مذکور طبق برنامه احتمالا در حدود سال 2020 به نزدیکی سیاره مشتری رسیده و با استفاده از جاذبه آن به سرعت خود خواهد افزود و در سال 2029 به نزدیکی سیاره "نپتون " خواهد رسید و تا سال 2033 کاوشگرهای کوچک به همراه خود را برای فرود روی سطح سیاره و همچنین قمر " تریتون " رهسپار خواهد کرد.
-----
Irna.ir
رخداد نجومی امروز