1403/06/26 - 12 ربیع الاول 1446 - 2024/09/16
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
327 | اخبار | 1384/09/14 746 | چاپ

و اینک «ماه» میزبان چینی ها ... ـ 14

بشر از دیرباز چشمان کنجکاو خود را به ماه، آینه درخشان شب‌ها که نور خورشید خفته را باز می تاباند، دوخته و همواره آرزوی دسترسی به آن را داشته است...
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سرانجام در سال1966، آرزوی دیرین سفر به ماه با پرواز مدارگرد روسی LUNA -10 برآورده شد و روسیه برای نخستین بار به ماه رسید؛ اما این تازه آغاز ماجرا بود.
رقابت جدیدی بین دو ابرقدرت جهان - ایالات متحده و شوروی سابق - بر سر کاوش ماه شروع شد و به زودی ماه مورد هجوم کاوشگرها، مدارگردها، ماه‌نشین ها و ماه‌نوردهای مختلف امریکایی و روسی قرار گرفت، تا اینکه در سال1969، Apollo-11 آمریکایی بر سطح ماه نشست و «آرمسترانگ»، نخستین مسافر زمینی، بر سطح ماه پا گذاشت.
در آن سال‌ها که دوران شکوفایی اکتشافات فضایی بود، آمریکا و روسیه با ماموریت های خود داده‌ها و تجربیات گران‌بهایی را درباره ماه، زمین و سفرهای فضایی به دست آوردند. اما اکنون چین نیز که نخستین ماموریت فضایی سرنشین دار خود را تنها دو سال پیش آغاز کرده و سومین کشوری است که فضانوردانش را با فضاپیماهای خود به مدار زمین برده، وارد میدان شده است و قصد دارد با اجرای پروژه Change ماه را فتح کند. Change نام یکی از افسانه های باستانی چین است که در آن پری جوان و زیبایی اکسیر جادویی را می‌نوشد تا به ماه پرواز کند. پری در آنجا می ماند و الهه ماه می شود.
به گفته Luan Enjie سرپرست سازمان فضایی ملی چین، پروژه شامل سه مرحله خواهد بود:

گردش به دور ماه:
چین در نظر دارد در دسامبر 2006 کاوشگری به نام Change-1 و به وزن 2/6 تن را به ماه پرتاب کند. Change-1 پس از این‌که در مدار ماه شروع به گردش کند، عکس ها و داده های علمی را به زمین می فرستد و حداقل یک سال به دور ماه می چرخد. این کاوشگر 170 میلیون دلاری تجهیزاتی همچون طیف سنج پرتو های گاما و ایکس، حسگر میکروموج از راه دور، دوربین سه بعدی، دستگاهی که طیف ماه را گزارش کند و همچنین وسیله‌ای برای اندازه‌گیری ذرات پرانرژی خورشید و یون های باد خورشیدی را به همراه دارد.
هدف ماموریت تهیه نقشه سه بعدی سطح، اندازه گیری چگالی و ضخامت پوسته، آنالیز مواد مفید سطحی و تعیین مقدار منابع هلیم -3 است.
هلیم -3 یکی از منابع معدنی ماه است که به فراوانی در خاک آن یافت می شود و می‌تواند یک سوخت ایمن، ارزان و غیر آلاینده محسوب شود. دستیابی به هلیم -3 می تواند هزاران سال سوخت انسان را تامین کند!
در واقع مدارگرد Change با بررسی محیط و سطح ماه کمک می کند تا مکان های مناسب برای فرود بر ماه انتخاب شود.

فرود ماه‌نوردهای بی سرنشین در 2010 یا 2012:
چین یک یا چند ماه‌نورد می فرستد تا در سطح فرود آمده و به کندوکاو خاک در حوالی مکان فرودشان بپردازند و سپس داده های به دست آمده را با پرتوهای رادیویی به چین مخابره کنند.

انتقال سنگ و خاک ماه به زمین تا سال2020:
به گزارش ایسنا از سایت «Nojum»، چین باز هم ماه‌نوردهایی می فرستد تا این بار به پژوهش در ماه و گردآوری خاک بپردازند و نمونه‌هایی از خاک و سنگ را به زمین بیاورند تا برای نخستین بار با دست خود انسان آزمایش شوند.
پس از پایان این مراحل چین انسان را نیز به ماه می برد.
اما سفر چینی‌ها به ماه پایان داستان نیست و چین هنوز هم طرح‌های بلند پروازانه‌ای را در سر می‌پروراند، طرح‌هایی همچون ساخت ایستگاه ملی فضایی، تلسکوپ در ماه، پایگاه میان سیاره‌یی، سفر به مریخ و ...
پس روزهای هیجان انگیزی در اکتشافات فضایی در راهند ...!
------
Isna.ir
رخداد نجومی امروز