1403/06/26 - 12 ربیع الاول 1446 - 2024/09/16
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
325 | اخبار | 1384/09/14 966 | چاپ

اخترشناسان از حرکت هزاران ستاره «بیگانه» در کهکشان «راه شیری» خبر دادند ـ 14

اخترشناسان می‌گویند هزاران ستاره که از کهکشانی کوتوله جدا شده‌اند هم اکنون در درون «راه شیری» در حرکت هستند.
به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانش‌جویان ایران (ایسنا)، این ستارگان «بیگانه» ممکن است گاه از مجاورت خورشید نیز بگذرند.
این بیگانگان مزاحم در مطالعه‌ای جدید که کل گستره آسمان را پوشش داد، شناسایی شدند.
انجام چنین مطالعه‌ای به دانشمندان امکان داد تا با حذف تصویر اجرامی که در جلو قرار گرفته‌اند، به اطراف «راه شیری» نگاه دقیقی بیاندازند.
منجمان با استناد به نتایج «مطالعه دو میکرونی سراسری آسمان» که با استفاده از نور مادون قرمز انجام شده، نشان داده‌اند که «راه شیری» درحال بلعیدن یکی از کهکشان‌های همسایه است.
این نخستین تحلیلی است که ابعاد کهکشان «کمان‌دار» یا «قوس» را به طور کامل به تصویر می کشد و نشان می‌دهد که چگونه این کهکشان توسط «راه شیری» از هم گسیخته و بلعیده می شود.
جرم کهکشان «کمان‌دار» 10 هزار بار کمتر از جرم «راه شیری» است.
«استیون مایوسکی» - استاد نجوم در دانشگاه «ویرجینیا» - می‌گوید: «آشکار است که در این کنش و واکنش کدام کهکشان غالب و کدام مغلوب خوهد بود.»
با این حال مشاهده این زد و خورد آسمانی به دلیل وجود ستارگان، گازها و غباری که دید ما را مسدود می‌کند، آسان نیست.
ستاره شناسان برای تصویری بهتر، از نقشه‌های مادون قرمز استفاده کردند و میلیون ها ستاره را که در جلو واقع شده‌اند با فن‌آوری دیجیتال حذف کردند.
آنها با این ترفند توانسته‌اند ستاره‌ای به نام «غول- ام» را آشکار کنند. این نوع ستارگان عظیم هستند و در نور مادون قرمز می درخشند.
ستارگان از نوع «غول - ام» به عنوان ردیاب عمل می‌کنند چون تعداد آنها در کهکشان «کماندار» زیاد است.
اما شمار آنها در کرانه های بیرونی راه شیری ناچیز است.
پروفسور مایکل اسکروتسکی از دانشگاه «ویرجینیا» می‌گوید: «ما هزاران ستاره جالب را از یک فهرست نیم میلیونی جدا کردیم. بعد با تنظیم نقشه ها از آسمان براساس نوع درستی از ستارگان، ناگهان نظام کهکشان «کمان‌دار» ظاهر شد.»
وی افزود:« این نخستین نقشه کامل از کهکشان «کمان‌دار» است که کنش و واکنش گستره آن با «راه شیری» را آشکار می کند.»
تصویر تازه نشان می‌دهد که ستارگان و خوشه‌های ستاره‌یی که هم اکنون در کرانه‌های بیرونی «راه شیری» قرار دارند، بر اثر جاذبه «راه شیری» از کهکشان «کمان‌دار» کنده شده‌اند.
مارتین واینبرگ از دانشگاه «ماساچوست» گفت:«کهکشان «کمان‌دار» که آرام آرام و بی‌وقفه توسط «راه شیری» جویده شده است، قادر نیست انسجام خود را برای مدت زیادی حفظ کند. ما «کمان‌دار» را به عنوان یک سیستم دست نخورده در انتهای حیات خود می بینیم.»
پروفسور مایوسکی و همکارانش همچنین از نزدیک بودن زمین به توده‌ای از خرده اجرام باقی مانده از کهکشان «کمان‌دار» متعجب شده اند.
وی می‌گوید:«240 میلیون سال طول می کشد تا کهکشان «کمان‌دار» مدار خود به دور «راه شیری» را طی کند و منظومه شمسی فقط با چند درصد از خرده اجرام این کهکشان روبرو می شود.»
به گزارش ایسنا از پایگاه ملی داده‌های علوم زمین، مایوسکی ادامه می‌دهد: « خیلی جالب است که حالا و در وضعیتی که ما در «راه شیری» قرار گرفته‌ایم بارانی از اجرام کهکشان «کمان‌دار» بر کره ماه فرو می ریزد. به این ترتیب ستارگان یک کهکشان بیگانه تقریبا در مجاورت ما قرار دارند و ما باید با در نظر گرفتن حضور اجرام مزاحم فرضیات خود درباره «راه شیری» را بازنگری کنیم.»
-------
Isna.ir
رخداد نجومی امروز