1403/06/26 - 12 ربیع الاول 1446 - 2024/09/16
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
298 | اخبار | 1384/08/18 700 | چاپ

«کاوشگر زهره» به فضا پرتاب شد ـ 18

فضاپیمای اروپایی موسوم به «کاوشگر زهره» صبح امروز (چهارشنبه) از پایگاه پرتاب‌های موشکی در «بایکنور» قزاقستان با موفقیت به سوی جو این سیاره پرتاب شد.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پرتاب تاریخی در حالی صورت گرفت که قرار بود که این رویداد مهم در 26 اکتبر صورت می‌گیرد.
«ژرالد» رییس ماموریت‌های فضایی آژانس فضایی (اسا) پس از پرتاب کاوشگر زهر اعلام کرد: زهره هنوز هم یک راز بزرگ در فضا محسوب می شود.
بنابر این گزارش قرار است که کاوشگر زهره آزمایشات خود را از اوایل ژوئن آغاز کند.
بی.بی.سی نیز در این خصوص گزارش داد: کاوشگر زهره که در واقع یک فضاپیمای اروپایی است ساعاتی پیش از سکوی پرتاب بایکنور در قزاقستان و با چشمان خیره دانشمندان اسا به سوی سیاره زهره پرتاب شد.
این فضاپیمای بدون سرنشین پس از سفری پنج ماهه وارد مدار زهره که نزدیک ترین سیاره به زمین است، خواهد شد تا در گردشی یک ساله به مطالعه اتمسفر و سطح آن بپردازد.
دانشمندان از روی زمین نمی‌توانند چیز زیادی درباره زهره بیاموزند چرا که این سیاره در توده غلیظی از ابر قرار دارد.
«ونوس اکسپرس» نخستین فضاپیمایی است که برای بیش از یک دهه راهی زهره می‌شود.
این سیاره علی‌رغم درخشندگی خارق العاده‌اش در گرگ و میش غروب، در واقع جهنمی‌ترین سیاره منظومه شمسی است.
تاکنون تنها معدودی فضاپیما، متعلق به شوروی سابق، بر سطح این سیاره فرود آمده‌اند و حداکثر پس از چند ساعت زیر فشار اتمسفر غلیظ و اسیدی آن و دمای 500 درجه‌یی سطح سیاره ذوب شده‌اند.
بخش اعظم اطلاعات ما از این سیاره توسط ماموریت ماژلان ناسا که در دهه 1990 برای پنج سال گرد آن می‌گردید جمع‌آوری شده است.
ماژلان با استفاده از یک رادار از سطح زهره نقشه برداری کرده است.
«ونوس اکسپرس» که مجهز به هفت ابزار مختلف است باید بتواند حتی تصویر کاملتری چه از اتمسفر پویای این سیاره و چه از فعالیت‌های آتش فشانی و لرزه‌یی سطح آن در اختیار ما بگذارد.
به گزارش ایسنا، یکی از پرسش‌های کلیدی این است که چه عواملی زهره را تا این اندازه از زمین متمایز می‌کند، در حالی که از بسیاری جهات باید همانند زمین باشد.
اتمسفر زهره که عمدتا از دی اکسید کربن تشکیل شده است گرمای شدید گلخانه‌یی تولید می‌کند و تشعشعات به تله افتاده خورشید در آن، دمای سطح سیاره را به طور میانگین به 467 درجه سانتی‌گراد می‌رساند.
بررسی علت این موضوع به ویژه مورد علاقه دانشمندان است.
ستاره‌شناسان بر این باورند که زهره می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی واکنش اتمسفر زمین به انتشار گازهای گلخانه‌یی در اثر فعالیت‌های انسانی به دست دهد.
آژانس فضایی اروپا می‌گوید با به کارگیری مجدد برخی از عناصر ماموریت بسیار موفق «مارس اکسپرس» توانسته است نزدیک به 200 میلیون یورو از هزینه ماموریت «ونوس اکسپرس» بکاهد.
-----
Isna.ir
رخداد نجومی امروز