1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
239 | اخبار | 1384/07/09 781 | چاپ

پیشنهاد تازه اخترشناسان برای تغییر شان و موقعیت سیارات منظومه شمسی ـ 09

برخی از اختر شناسان پیشنهاد کرده‌اند که با توجه به اطلاعات تازه‌ای که درباره سیاره‌های منظومه شمسی به دست آمده، برای حفظ دقت علمی لازم نام زمین به "سیاره خاکی " تغییر کند و از پلوتو با عنوان "سیاره تاریخی" یاد شود.
18 ماه پیش یک گروه کاری در اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی بررسی نحوه تعریف صحیح آنچه را که "سیاره" نامیده می‌شود آغاز کرد.
این گروه پس از آنکه یک جرم فلکی جدید به نام سدنا در منظومه شمسی و در مداری ورای پلوتو کشف شد، شروع به کار کرد.
مساله بخصوص زمانی حاد شد که مشخص شد اندازه سدنا که در کمربند شهابسنگهای کیوپر قرار دارد بزرگتر از اندازه پلوتو است.
به‌این ترتیب این پرسش پیش آمد که آیا باید سدنا را دهمین سیاره منظومه شمسی به شمار آورد یا آنکه تعریف دیگری برای آن ارایه داد.
گروه کاری اخترشناسان اخیرا با دو پیشنهاد رقیب که هفته قبل ارائه شده‌اند مواجه شده است.
بر اساس یکی از دو پیشنهاد، سیاره‌ها را باید با توجه به بزرگی اندازه شان تعریف کرد و بر این اساس پلوتو و همه اجرام فلکی که اندازه‌ای مشابه آن دارند سیاره به شمار می‌آیند.
به این ترتیب بر مبنای این تعریف سیاره تازه‌ای به مجموعه سیاره‌های منظومه شمسی اضافه می‌شود.
براساس تعریف دوم سیاره یک جرم فلکی خاص است که در محدوده‌ای که گردش می‌کند بر محیط اطراف مسیر خود سلطه دارد.
بر مبنای این تعریف، پلوتو موقعیت خود را به عنوان یکی از سیاره‌های منظومه شمسی از دست می‌دهد زیرا در بخشی از مسیر خود در ذیل مدار نپتون قرار می‌گیرد که به مراتب از آن بزرگتر است.
در این اثنا یک گروه دیگر پیشنهاد سومی را در دست تهیه دارند که یک زیر گروه از سیاره‌ها را با توجه به معیارهایی مانند موقعیت مکانی، ترکیب مواد سازنده و یا جایگاهی که در سنت اخترشناسی داشته‌اند تعریف می‌کند.
بر اساس این پیشنهاد در تعریف سیاره‌ها باید از صفاتی مانند "خاکی یا زمینی" و "تاریخی" استفاده کرد. بر مبنای این تعریف، پلوتو صرفا از نظر تاریخی و بر اساس سنت متداول میان اخترشناسان یک سیاره محسوب خواهد شد.
-----
Irna.ir
رخداد نجومی امروز