1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
229 | اخبار | 1384/07/02 889 | چاپ

سفینه\ وویجر1\ پس از 28 سال پرواز به مرزهای منظومه شمسی نزدیک شده‌است ـ یک 03

سفینه بدون سرنشین "وویجر1 " سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا "ناسا" پس از 28سال پرواز در فضا به مرزهای بیرونی منظومه شمسی نزدیک شده و همچنان ارتباط خود را با کره زمین حفظ کرده‌است.
به گزارش سایت اینترنتی "نیوزفکتور"، محققان موسسه علوم و فن‌آوری فیزیک دانشگاه "مریلند" آمریکا که از آغاز ماموریت سفینه "وویجر" با آن همراه بوده‌اند، اعلام کردند این سفینه هم‌اکنون درحال ارسال اطلاعات از نقاطی از فضا به کره زمین است که
تاپیش از این هیچ ساخته دسته بشری بدانجا راه نیافته‌است.
بررسی‌ها نشان می‌دهند سفینه "وویجر 1 "هم‌اکنون به محدوده‌ای از فضا به نام "هلیوشیث" نزدیک شده که در واقع بیرونی‌ترین مرزهای منظومه شمسی محسوب می‌شود و احتمالا بین 8 تا 10 سال دیگر به طور کامل از منظومه شمسی خارج خواهد شد.
به گفته دانشمندان، منظومه شمسی در حقیقت مشابه حباب بسیار بزرگی به مرکزیت ستاره خورشید است که این حباب تا مناطقی بسیار دورتر از آخرین سیاره منظومه شمسی ادامه داشته و در حقیقت لبه بیرونی آن همان منطقه‌ای است که بادهای خورشیدی در آنجا به حداقل سرعت خود می‌رسند.
ستاره خورشید در مرکز منظومه شمسی ذرات باردار موسوم به بادهای خورشیدی را با سرعتی در حدود 1.6 میلیون کیلومتر در ساعت به بیرون پرتاب می‌کند که سرعت این ذرات با حرکت درفضا به مرور کاهش یافته و هنگام رسیدن به بیرونی‌ترین نقاط منظومه شمسی، در اثر فشار گازهای بین ستاره‌ای موجود در خارج از منظومه شمسی، سرعت بادهای خورشیدی به شدت کاهش یافته و به کمتر از سرعت صوت می‌رسد.
سازمان "ناسا" دو سفینه "وویجر1 "و "وویجر2"را در سال 1977 میلادی به فضا پرتاب کرد. این دو سفینه هم‌اکنون به سوی خارج از منظومه شمسی در پروازند و احتمالا تجهیزات آنها تا حدود 20 دیگر به فعالیت خود ادامه داده و همچنان به ارسال اطلاعات به سوی کره زمین خواهند پرداخت.
هر دو سفینه "وویجر 1 و2 "در اصل برای مطالعه دو سیاره کیوان و مشتری سفر خود را آغاز کردند اما با پایان ماموریت اصلی این دو سفینه، آنها همچنان به حرکت خود ادامه داده و "وویجر 1 "به سوی مرزهای بیرونی منظومه شمسی و "وویجر 2 " به سوی دو سیاره دوردست "اورانوس" و "نپتون" مسیر خود را ادامه دادند.
سفینه "وویجر 2 "نیز هم‌اکنون با عبور از کنار دورترین سیارات منظومه شمسی به سوی بیرون این منظومه در پرواز است و احتمالا تا سال 2008به ناحیه "هلیوشیث" خواهد رسید.
----
Irna.ir
رخداد نجومی امروز