1403/06/29 - 15 ربیع الاول 1446 - 2024/09/19
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
146 | اخبار | 1384/04/13 824 | چاپ

ماموریت صبح امروز یک پیروزی بزرگ بود

با گذشت ساعاتی از اصابت موفقیت‌آمیز برخوردگر فضاپیمای«دیپ‌ایمپکت» با دنبالگر «تمپل1» مدیر ارشد این پروژه تاریخی با اشاره به موفقیت آمیز بودن این ماموریت گفت: تلاش‌ها و چالشهای سخت پیش روی دست‌اندکاران این پروژه تاریخی با موفقیت بزرگی همراه بود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)‌ به نقل از ناسا، « اندی دنتزلر»، مدیر ارشد ماموریت فضایی «دیپ ایمپکت» (برخورد عمیق) ناسا اعلام کرد که شدت برخورد یاد شده فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده است.

وی با بیان اینکه این برخورد دقیقا در نقطه مورد نظر روی داده است آن را یک «پیروزی بزرگ» عنوان کرد.

در حال حاضر تصاویر ارسالی از فضاپیمای Deep Impact (برخورد عمیق) نشان می‌دهد که برخوردگر این فضاپیما ساعتی پیش با موفقیت به دنبالگر Tempel 1 برخورد کرد.

در تصویر ارسالی از فضا به خوبی می‌توان هسته مرکزی ستاره دنباله‌دار را مشاهده کرد.

در این ماموریت دانشمندان می خواهند بدانند که آیا با این برخورد شکاف حاصل در دنباله دار به اندازه‌ای هست که به فوران دیگری در هسته منجر شود یا خیر و در کل شرایط فوران را ایجاد می کند یا نه.

تصاویری که برخوردگر و فضاپیمای مادر می گیرند به زمین ارسال می شود اما نکته جالب توجه این جاست که تلسکوپ های زمینی هم بی کار نبوده‌اند.

به گزارش ایسنا، آنها هم این دنباله دار را در موقع رسیدن کاوشگر و مانور آن در کنار هسته رصد کرده‌اند. این رصدها از طول موج های رادیویی تا مرئی انجام شده و نکته جالب توجه این است که منجمان آماتور هم می‌توانستند با تلسکوپی متوسط در منطقه ای که برای رصد مناسب بود این تغییرات نور را رصد کنند.

فضاپیمای «برخورد عمیق» که ماموریت آن در نوامبر 1999 تصویب شد برای کشف ناشناخته‌های دنباله‌دارها در 12 ژانویه 2005 ( 23 دی ماه سال گذشته) به سوی این دنباله دار پرتاب شد.

«برخورد عمیق» یکی از ماموریت های اکتشافی ناساست که به سطح زیرین یک دنباله دار دسترسی پیدا می کند (البته نه به طور مستقیم) و از آنجا داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری کرده و حقایق پنهان شده در زیر سطح دنباله دار را آشکار می کند.

حدود ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز ( 13 تیر ماه) به وقت ایران (ساعت 5 و 52 دقیقه به وقت جهانی) برخوردگر 370 کیلوگرمی فضاپیما که صبح دیروز به سمت هسته دنباله دار «تمپل1 » رها شده بود با موفقیت با آن برخورد کرد.

مسئولان طرح پیش از این ابعاد دهانه برخوردی را 25 متر عمق و 100متر قطر پیش بینی کرده‌اند. اما این فقط یک تخمین است. همچنین طبق پیش بینی های انجام گرفته انرژی حاصل از برخورد، معادل انفجار پنج تن TNT است.
-----
Isna.ir
رخداد نجومی امروز