1403/05/06 - 20 محرم 1446 - 2024/07/27
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6951 | نجوم در گذر زمان | 1403/03/12 114 | چاپ

تأسیس رصدخانه آستروفیزیکی در شیراز برای تعیین خط سیر قمر مصنوعی

---------------------
  12 خرداد 1336
---------------------
پروفسور جی الن هنیک رئیس مشترک رصدخانه آستروفیزیکی اسمیت سونیان واقع در شهر کامبریج ایالت ماساچوستس آمریکا که از بزرگترین و مشهورترین دانشمندان جهان محسوب می‌شود و اخیراً وارد تهران شده است امروز اعلام کرد که برای عکسبرداری و تعیین خط سیر قمر مصنوعی آمریکا ۱۲ ایستگاه در سراسر جهان تأسیس می‌گردد که یکی از آن‌ها در شهر زیبای شیراز می‌باشد. 
قمر مصنوعی مزبور طبق برنامه بین المللی سال ژئوفیزیکی ۵۸- ۱۹۵۷ به زودی به فضای ماوراء جو پرتاب خواهد شد. دانشکده علوم دانشگاه تهران با انستیتوی اسمیت سونیان در تأسیس ایستگاه و نصب دستگاه‌های دوربین و عکسبرداری همکاری می‌کنند. 
منظور از ساختن قمر مصنوعی (که به اندازه يک توپ بسکتبال می‌باشد) این است که با دستگاه‌های مخصوصی درباره فضای ماوراء جو تحقیقات علمی به عمل بیاید و اطلاعات جدیدی کسب گردد.
روزنامه مهر ایران، ۱۲ خرداد ۱۳۳۶، ص ۴.
-------------------------------------------------
تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.
 

رخداد نجومی امروز