1403/05/06 - 20 محرم 1446 - 2024/07/27
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6859 | نمایشگاه ها | 1402/10/23 161 | چاپ

برگزاری نشست علمی " پیش بینی وضعیت هلال ( مبانی فقهی ـ محاسبات علمی) " در نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحد های پژوهشی حوزوی

نشست علمی " پیش بینی وضعیت هلال ( مبانی فقهی ـ محاسبات علمی)  " در نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی واحد های پژوهشی حوزوی توسط مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی برگزار شد.

بنا به واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی ، ابتدا حجت السلام رحمانی به تبین مبانی فقهی پرداخت . ایشان به اشاره به مبانی فقهی به تبین علت های مختلف اختلافی اشاره نمود.

در ادامه مهندس محمد صالح نجف با تبین روش های مختلف محاسباتی جهت محاسبه اول ماه به ترشیح چگونگی ایجاد اختلاف  در آغاز ماه های قمری پرداخت .

ایشان با بیان وجود مراحل مختلف در محاسبات به محدوده بحران اشاره نمود که در آن برخی از پارامترها مناسب و برخی دیگر ضعیف می باشد و در این مرحله تجربیات رصدی مختلف وضعیت آب وهوای منطقه و دیگر موانع نظری دیگر ممکن است موجب بروز اختلاف در آغاز ماه های قمری گردد

نجف با اشاره به اینکه آغاز ماه های قمری از نظر شرعی با ثبوت رؤیت شرعی معین می گردد مبانی فقهی مراجع معظم تقلید نیز ممکن است موجب تغییراتی در آغاز ماه گردد

ایشان این امر را طبیعی دانست و افزود همانطور که در دیگر مسائل علمی اختلاف بین علما و دانشمندان وجود دارد در این مورد نیز وجود داشته و خواهد بود.ولی باید برای پذیرش این اختلاف باید فرهنگ سازی مناسبی انجام گیرد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی  با اشاره به وضعیت هلال ماه های رجب شعبان و ماه مبارک رمضان و همچنین عید فطر به نمونه اختلافی احتمالی در ماه شعبان اشاره نمود و توضیحات مورد نیاز را بیان نمود.

در پایان جهت احیای آثار علمای مسلمان در نجوم و هیئت از دو کتاب سی فصل خواجه نصیر الدین طوسی و تشریح الافلاک شیخ بهایی که توسط حجت السلام و المسلمین محمد مهدی نجف ریاست مرکز تحقیق و توسط مرکز منتشر گردیده است رونمایی گردید.

رخداد نجومی امروز