1403/05/06 - 20 محرم 1446 - 2024/07/27
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
6847 | نجوم در گذر زمان | 1402/10/11 376 | چاپ

دیشب هلال رویت نشد

   ------------------  

      11 دی 1346

     ------------------

علماء تهران منتظر خبر رؤیت هلال هستند
فردا در صحرای احمدیه نماز عید فطر برگزار می‌گردد. 
جمعی از اهالی سنندج روزه خود را شکستند.
دیشب به علت ابری بودن سراسر منطقۀ غرب ایران هلال ماه مبارک رمضان رویت نشد. آقایان مجتهدان تهران امروز اعلام داشتند که چون ماه شعبان سی روز تمام نبوده و اول ماه به درستی محقق نیست به شرط سی روز تمام بودن نیز نمی‌شود از نظر شرعی فردا را عید فطر دانست و برای تحقق عيد حتماً باید هلال رویت شود.
اظهار امیدواری
مجتهدان تهران امروز اظهار امیدواری کردند که تا غروب امروز هلال ماه رویت شده و یا خبر آن از شهرستان‌ها مخابره خبر گردد. هواشناسی اعلام داشت که سراسر غرب ایران و در واقع نیمی از آسمان مملکت پوشیده از ابر است و هواپیماهای ایرانی و خلبانان مسلمان به علت پرواز در داخل ابرها نتوانسته‌اند هلال را رویت کنند. هواشناسی اطلاع داد که آسمان شرق صاف است و احتمال دارد که هلال ماه در مناطق شرقی رویت و به تهران مخابره گردد. 
نظر آیت الله خوانساری: 
امروز فرزند حضرت آیت الله خوانساری مجتهد طراز اول تهران و مرجع تقلید از قول ایشان دربارۀ تحقق عید فطر اعلام کرد که به نظر حضرت آیت‌الله عید فطر موقعی تحقق می‌یابد که هلال ماه رویت شود به موجب تقاویم ماه رمضان فردا سی روز تمام است ولی از نظر شرع به علت آنکه ماه‌های رجب و شعبان سی روز کامل نبوده و اول ماه رمضان نیز به تحقیق مشخص نشده، نمی‌شود فردا با قطعیت روز عید فطر اعلام کرد. در این صورت حضرت آیت‌‎الله خوانساری موقعی نماز عید خواهد گذارد که یا هلال ماه رؤیت شود و یا رؤیت هلال در نقاط هم افق تهران به وسیلۀ افراد مورد اعتماد ایشان اعلام گردد.
در صحرای احمدیه:
بامداد فردا حضرت آیت الله تقوی شیرازی مجتهد شرق تهران طی تشریفاتی که مرسوم ایشان است همراه جمعیتی کثیر با پای پیاده و به سبک دورۀ اسلام از خیابان ری تا صحرای احمدیه رفته و در آنجا با شرکت چندین هزار نفر نماز عید فطر را بجای خواهد آورد. آیت الله تقوی شیرازی سحرگاه فردا در صورتی که عید فطر با رویت هلال محقق شود، در حالی که شمشیر برهنه‌ای بر کمر می‌بندد در پیشاپیش مردم حرکت و به سوی میعادگاه نماز خواهند رفت.
سرچشمه:
حضرت آیت الله شیخ بهاءالدین نوری مجتهد معروف دیگر تهران امروز اعلام داشت که در صورت رویت هلال فردا عید فطر خواهد بود. آیت الله نوری همه ساله نماز عید فطر را در مسجد سرچشمه می گزارند و جمعیت کثیری نیز در مراسم عید فطر ایشان شرکت می‌کنند.
 فردا عید است:
در آخر وقت امروز حضرت آیت الله کمره‌ای اعلام داشت که فردا عید فطر است و نماز عید در مسجد فخرالدوله برگزار خواهد شد. 
در شهرستان‌ها:
گزارش خبرنگاران ما در شهرستان‌ها حاکی است دیروز هلال ماه شوال در هيچ يک از شهرستان‌های کشور رؤیت نشده و مردم شهرستان‌ها امروز هم روزه دارند. فقط در سنندج با آنکه دیروز هوا ابری بود عده‌ای از اهالی به استناد اینکه در کویت و بعضی کشورهای عربی دیگر هلال ماه شوال رویت شده، امروز را عیدگرفته‌اند. 
خبرنگار ما در سنندج اضافه کرد که عده‌ای از مردم سنندج معتقدند که افق شهر سنندج مطابق با افق کشورهای عربی است چون دیروز در اغلب کشورهای عربی «يوم الشك بوده و امروز (یوم الیقین) است امروز را این عده به یقین عید فطر می‌دانند و به همین جهت جمعی از اهالی سنندج امروز روزه خود را شکسته‌اند.

روزنامه اطلاعات، ۱۱ دی ۱۳۴۶، ص ۱ و ۱۷.
----------------------------------------

تذکر: در اين بخش برانيم كه نگاهى به رخدادهاى نجومى و مسائل مرتبط با آن را كه، مطبوعات قديمى در اين روز منتشر نموده اند ، بيندازيم و اخبار آنها را بازنشر نماييم .قابل ذکر است که باز نشر این اخبار با ذکر منبع انجام خواهد  شد و به عنوان تایید یا رد آن خبر یا منبع  نیست و  هدف قرار دادن  اطلاعات نجومی منشر شده جهت استفاده  پژوهشگران و علاقه مندان خواهد بود.

 

رخداد نجومی امروز