1403/03/01 - 12 ذي القعدة 1445 - 2024/05/21
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
496 | واحد خبر مركز | 1385/06/01 898 | چاپ

نخستین دوره مسابقات رصدی صوفی در روزهای و در منطقه عباس‌آباد استان سمنان برگزار می‌شود. ـ 01

اولین دوره مسابقه رصدی صوفی میان رصدگران ایرانی و با داوری 10 نفر از بهترین رصدگران ایران در روزهای دوم و سوم شهریور ماه جاری در منطقه عباس‌آباد استان سمنان برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر مرکز مطالعات و پژوهش هاى فلکى ـ نجومى به نقل از ایسنا،وی در بیان علت نامگذاری این مسابقه گفت: عبدالرحمان صوفی رازی از جمله افرادی بود که در تاریخ نجوم اسلامی فعالیت‌های زیادی انجام داده و اولین فردی است که 9 جرم غیرستاره‌ای را فهرست کرده و برای زنده کردن نام او تصمیم بر برگزاری مسابقه بین‌المللی گرفته شد.
وی افزود: در دنیا مسابقات رصدی متفاوتی از جمله «ماراتن مسیه» برگزار می‌شود که در این رقابت از یک شب تا صبح 110 جرم فهرست شده رصد می‌شود و به دلیل محل قرارگیری این اجرام تنها در نیمه اسفند و نیمه فروردین ماه امکان رصد آنها ممکن است، در حالی که بیشتر مناطق ایران در این هنگام، آب و هوای ناپایدار و گاه ابری دارد، بر این اساس به دنبال برگزاری مسابقه‌ای رصدی با شرایط اقلیمی ایران بودیم.
ناظمی خاطرنشان کرد: فهرستی از 124 جرم غیرستاره‌ای از جمله اجرام صوفی، تهیه شده و اولین دوره این مسابقه در نزدیک تهران برگزار می‌شود.
به گفته وی در دوره‌های بعد با حضور رصد گران بین‌المللی برای تبادل اطلاعات، تکنیک‌ها و تجربه‌ها در نواحی جنوبی ایران نزدیک شیراز در محل رصدگری «صوفی» برگزار خواهد شد.
ناظمی در پایان گفت: حدود 100 نفر از منجمین آماتور که در بالاترین سطح رصدی قرار دارند، برای رصد این اجرام کم‌سو و پیچیده در این مسابقه که با همکاری شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند تا نام این منجم ایرانی در بین رصدگران جهان زنده بماند.