1403/07/08 - 25 ربیع الاول 1446 - 2024/09/29
العربیة فارسی

Astronomical Research Center (A.R.C.)

مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی - نجومی
1817 | مسابقه سراسري نجوم | 1390/03/12 2846 | چاپ

نتایج ششمین دوره مسابقه سراسری نجوم

 

هرچه انسان بتواند در علم نجوم و ستاره شناسی پیشرفت نماید یقین او به اینکه قادری بی مثال بر این سماوات و ارض حکم فرماست بشتر خواهد شد. بر این اساس  مرکز مطالعات وپژوهش هاي فلکي نجومي وابسته به دفتر حضرت آيت الله العظمي سيستاني (دام عزه) در صدد برآمد تا این علم الهی را همگانی نماید؛ لذا با همکاري انجمن نجوم ايران، شبکه چهار  و آموزش سيما، راديو سراسري معارف، مجله نجوم  و ماهنامه آسمان شب، آزمون ششمین دوره مسابقه سراسري نجوم را ارديبهشت ماه 1390 در 68 مرکز سراسرکشور به صورت همزمان برگزار نمود، بدينوسيله نفرات ممتاز اول تا سوم کشوري معرفي مي گردند : 

سطح پيشرفته :
 
نفراول: سرکار خانم بتول احمدی مسینه  از مرکز نجوم ادیب - اصفهان
نفر دوم: جناب آقاي رضا محقق از خانه نجوم  ـ قم
نفرسوم: سرکارخانم رقيه شريف زاده از پژوهش سرای دانش آموزی خیام - اهر
 
سطح مقدماتي:
نفراول: جناب آقاي سينا  فرهادي از پژوهش سرای دانش آموزی خیام - اهر
نفردوم: سرکارخانم مهسا ابویی از انجمن نجوم آسمان کویر - یزد
نفر سوم: جناب آقاي محسن  فراهاني از انجمن ستاره شناسی - اراک
 
برخي از آمارهاي جالب توجه
 جوانترين شرکت کننده اين دوره از مسابقه خانمها فاطمه رامشک و زهرا رجبی از انجمن نجوم خیام زاهدان ومسن ترين شرکت کننده سرکار خانم مهوش ابراهیمی از موسسه علوم و کیهان شناسی هفت آسمان کرج بود .
درصد شرکت کنندگان به ترتيب از مقطع متوسطه با 40 درصد، مقطع راهنمايي 24 درصد، کارشناسي 15 درصد، ديپلم 5/12درصد، کارداني 2 درصد، کارشناسي ارشد5/2 درصد، ابتدایی 2 درصد، حوزوي 1 درصد و دکترا کمتر از یک درصد مي باشد.
همچنين بالاترين سطح تحصيلات دکترا و پايين ترين سطح تحصیلات دوم دبستان مي باشد. مرکز پژوهش سرای دانش آموزی ساري به دليل فعاليت در اطلاع رساني به موقع و هماهنگي با ستاد و عمل به بخشنامه هاي برگزاري مسابقه و ابتکار در تبليغات؛ به عنوان مرکز برتر انتخاب گرديد که شايسته قدرداني و تشکر از مدير محترم و همکاران گرامي شان است.


شرکت کنندگان براي اطلاع از نتايج مي توانند به آدرس


http://farsi.nojumi.org/WebPages/Match/ViewScore.aspx

مراجعه نمايند. 

لازم به ذکر است نفرات چهارم تا دهم هر سطح و اسامی یکصد نفر متعاقبا اعلام خواهد شد. 

سلام. لطفا امتیازات و تعداد پاسخ درست و غلط نفرات اول تا دهم را اعلام کنید. باتشکر
ببخشيد جوايز 100 نفر كي داده ميشه؟
لطفا اسامی یکصد نفر را همراه با امتیاز هایشان اعلام کنید......... لطفا
راست میگه آزمون باید توی تابستون باشه .راستی آزمون بعدی کی هستش؟ لطفا تو شهر ما هم بذارین. من نتونستم برم مرکز استان امتحان بدم .ولی اطلاعات نجومیم خوبه.اگه شاید تو تابستون بود میومدم
تشکر از نظرات شما 1- نظر به مشابه بودن نظرات سعی می شود نظرات مهم منعکس گردد. 2- نظرات و انتقادات شما به کمیته علمی ارجاع گردید انشاالله ترتیب اثر داده خواهد شد. 3- این برنامه کاملا آماتوری و جهت علاقمند و آشنا نمودن افراد به نجوم است و الا هنوز امکان معرفی به جایی یا اختصاص سهمیه ای وجود ندارد. 4- امتیاز رتبه های برتر متعاقبا اعلام خواهد شد. 5- راجع به منابع انشاالله در سالهای آینده بهتر خواهد شد. 6- سقف امتیاز ها 100 می باشد هر دو سوال منفی یک سوال مثبت حذف می گردد. 7- شرکت کنندگان در سطح مقدماتی 1350 نفر بوده اند و شرکت کنندگان در سطح پیشرفته 250 نفر بوده اند. 8- هزینه دریافتی از شرکت کنندگان بسیار ناچیز است و فقط 70درصد آن به ستاد تعلق می گیرد که حتی کفاف مرسولات پستی را هم نمی دهد و حامیان از مسابقه نیز به استثناء یکی دو عدد مابقی معنوی بوده اند با توجه به غیر دولتی بودن و بالا بودن هزینه های جوایز و برگزاری مرکز مطالعات سالیانه مبلغ زیادی صرف این مسابقه می کند. 9- به یکصد نفر جوایزی تعلق می گیرد که در اطلاعیه های بعدی نوع آنان و افراد مشخص خواهند شد.
خیلی ممنون بابت پاسخی که اینجا دادید و همین طور برای اعلام امتیاز نفرات برتر و تعداد شرکت کننده ها
چرا برخي نظرات مهم ثبت نميشن؟
سلام یک سری انتقاد در مورد نحوه طراحی سوالات داشتم خودم به شخصه در سطح پیشرفته امتحان دادم...سوال های آخر که بیشتری ها با آزمون پارسال یکی بودند...6 یا 7 سوال سخت بود که همش یه شکل بودند...اصلا سوالات کاربردی نبودند..مثلا انگار باید فرمولای نجوم کروی رو اثبات مبکردی!به قول دوستمون فاصله ی سوالات سخت تا راحت فاصله ی ما تا آندرومدا بود!!!به امید اینکه سال بعد توجه بیشتری بشه..
خب این همه سوال و درخواستهای منطقی واقعا چرا خانه نجوم پاسخگویی نمی کنه؟
با سلام و عرض خسته نباشيد آيادر اين آزمون مانند المپياد نفرات برتر(40نفربرتر)طي يك دوره آموزشي آموزش ميبينند درتابستان يانه؟ واينكه آيا نفرات برتر اين آزمون سهميه اي براي كنكور يا براي ورود به دانشگاه علوم فضايي ايران دارند يانه؟ لطفا به اين دو سوال كليدي پاسخ دهيد چون براي دانش آموزان سال سوم دبيرستان پاسخ اين دو سوال حياتيه!!!! باتشكر-ازرتبه هاي برتر آزمون البته اگه شركت كننده ها 15 نفر نيستن!!!!
آزمون باید تو تابستان باشه. خواهشا دوستانی که موافق هستند یه جوری حرف من رو تایید کنند.خواهشا
مرکز مطالعات که گویا اعلام نمی کنند. نفرات برتر لطفا خودشون اعلام کنند امتیازشون چند شده. اصلا جامعه آماری شرکت کننده چند نفر بوند؟
با سلام به نظر من شما باید مسابقات نجوم را با توجه به مقطع تحصیلی افراد مطرح وبرگزار می کردید. بعد هم همه دانش آموزان منابع رو در دست نداشتن . بهتر بود جزوه هایی را آماده ودراختیار دانش آموزان قرار می دادید.چون دانش آموزانی مانند دانش آموزان پژوهشسرای ابو علی سینای شهرستان مینودشت برای اولین بار بود که شرکت کرده بودند واز طرفی این منابعی که در اختیار ما بود هم تعدادش کم بو وهم گران بود دانش آموزان نتوانستند تهیه کنند
برای اینکه هر کس خودش را در سطح امتحانی خودش بسنجد بهتر است اطلاعات بیشتری درباره آزمونی که داده دراختیارش بگذارید. این فقط کافی نیست که رتبه را در شهر و استان و کشور و امتیاز را اعلام می کنید. بهتر است اگر بگویید سقف امتیاز چند است و او این امتیاز را از چند نمره کسب کرده یا اینکه به صورت درصدی بیان کنید. همین طور خوب است اگر درصد یا امتیاز نفرات برتر این دوره و دوره های قبل را نیز برای مقایسه و ایجاد رقابت و انگیزه بدانیم.
آمار جوانترین و مسن ترین شرکت کننده وقتی جالب میشه که سن شرکت کننده هارو اعلام کنید نه اسم اون هارو
سلام ممنون از شما بابت تلاشتون ولی چند نظر و پیشنهاد دارم و این حرف ها رو فقط برای پیشرفتتون میزنم نه برای کوبیدن یا نقد بی منطقی! 1- سوال ها در هر دو سطح(مشترک ها زیاد بود) حدود 9 تا مشکل داشت. نمی دونم چرا بهش دقت نشده!بعدا خدمتون میگم کدوم سوال ها مشکل داشتند. 2- در سطح پیشرفته سوال های تخصصی ببیشتر روی یک مبحث متمرکز شده بود که این اصلا درست نبود. 3- فاصله ی بین راحت ترین سوال تا سخت ترین سوال مثله فاصله ی بین زمین تا کره ی ماه بود. 4- نمی دونم چرا سعی شده که مطالب بیشتر حفظی باشه با کاربردی و علمی!! توی سوالات خیلی مشخصه نه فقط امسال بلکه از همون مرحله اول. یه چیزهایی هم کلی منظورمه : 1- مراقبان ازمون ها رو سعی کنید توجیح کنید کامل که وقتی از این مراقبان سوالی در خصوص خوده ازمون شد بتونن به راحتی جواب بدن نه اینکه بگن نمی دونم و احتماللاتی حرف بزنن.امیدوارم دقعات بعد این گونه نباشه! 2- یه کم بیشتر روی زمان ازمون و ساعات برگزاری فکر کنید.همون طور که می بینید سطح سنی افراد شرکت کننده افراد راهنمای دبیرستان و دانشجو هستند. 3- یه کم بیشتر بین مقدماتی و پیشرفته فاصله قرار بدید. سوال های مشترک نباید در دو سطح باشه. سطح مقدماتی روی نجوم آماتوری و عمومی باید کار کند.سطح پیشرفته باید روی مباحث فیزیکی و ریاضی قرار بگیرد. دلیل اوردن اینکه عموم مردم در ازمون شرکت می کنند واقعا غیر منطقی است. کسانی که سطح اطلاعات پایین تری دارند می تونند در مقدماتی و اونهایی هم که سطح بالاتری دارند در پیشرفته شرکت کنند. 4- فکر میکنم هزینه شرکت در سطح ها با وجود داشتن حامیان و همکاران خیلی بالا باشه! هزینه رو یه کم پاین تر بیارید. چون خودم به چشم دیدم که خیلی ها گفتن"چه خبره ؟! مگه می خوان چیکار کنند این همه میگیرن؟! " 5- در خبرهایی که در سایت قرار میدید راحت لیست ها و جواب ها را قرار بدید. خیلی ها سوال می کنند جایزه چیه و این صحبت ها ولی کسی هیچ حرف درستی نمی زند. کامل و بدون چون و چرا جواب بدید خواهشا! بسیار ممنون موفق باشید با ارزوی بهتر شدن سطح و کیفیت مسابقه
سلام.اگه میشه لطف کنید و تعداد شرکت کننده ها در هر سطح رو اعلام کنید. یه موقع ما الکی خوشحال میشیم که شدیم رتبه 25 ، اونوقت نگو اصلا 26 نفر شرکت کننده داشتید!!!
اگه ممکنه امتیاز نفرات برترو هم اعلام کنین.
میشه تعداد شرکت کننده هارو اعلام کنین؟؟
ey baba yani be ma jaye ze nmidid? nafarate bargozideye marakez chi?
میشه اسامی شرکت کننده در هر سطح رو اعلام کنین در ضمن می شه بگین به چند نفر و چه جایزه هایی می دین
نفرات نام برده شده در بالا می تونن اگه امکانش هست نمراتشونم اعلام کنن
رخداد نجومی امروز